Fyra plus till nya Saaben
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-26
Så är kombin som ska rädda Trollhättan
TROLLHÄTTAN
Saab 9-3 kombi är nog den bästa bilen någonsin från Trollhättan.
Kanske kan den till och med övertyga GM-bossarna om att Saab ska byggas i Trollhättan - även i framtiden.
Om GM-cheferna i Detroit får som de vill är Saab 9-3 kombi den allra sista bil som utvecklas och byggs i Trollhättan. Sedan flyttar verksamheten till Opel i Rüsselsheim.
Men så här fina bilar bygger inte General Motors någon annanstans i världen.
9-3 kombi är snygg att titta på, har mycket fina köregenskaper, fin komfort och förstås en del Saab-finurliga lösningar i bagaget.
Ingen laståsna
Men nykomlingen är ingen laståsna som 9-5 kombi. Nej, Saab har gjort som Volvo; de stora kombimodellerna är riktigt rymliga, de små drar iväg åt det trendiga sportkombihållet.
Jag provkörde på alla typer av vägar, inklusive grus, och uppskattade att den nya kombin uppträder förutsägbart i alla lägen. Bilen går stadigt rakt fram i hög fart och den är en riktig kurvkramare på krokvägen. Ett ihärdigt regn förstörde en del av premiärglädjen (i synnerhet för fotograferna) men satte å andra sidan bilen på prov. Som den bestod väl.
Kommer i augusti
Ljudnivån i bilen är behagligt låg i alla hastigheter och på alla underlag och fjädringen sväljer det mesta utom riktigt trasig asfalt.
Motorerna är likadana som i vanliga fyradörrars 9-3, inklusive den nya V6-motorn med turbo och 250 hästar. Leveranserna börjar i augusti.
Fakta: Saab 9-3 Sport Combi 1,8i
Robert Collin