Volvo Cars första elhybrid för Polestar
Uppdaterad 2018-08-27 | Publicerad 2017-10-17
Här är Volvos senaste tillskott.
Bilmärket Polestar har avslöjat sin första elbil – Polestar 1.
– Den överbryggar dagens teknik med framtiden, säger Thomas Ingenlath, bolagets vd.
Volvo har startat upp ett nytt elbilsmärke för prestandabilar, Polestar.
Och i dag presenterar det nya dotterbolaget sin första bil under ett event i Shanghai. Men redan timmarna innan avslöjade bolaget sin första bil på sin hemsida.
– Polestar 1 är den första bilen som bär Polestar på motorhuven, säger Thomas Ingenlath, bolagets vd.
Köra 150 kilometer på el
Enligt Polestar kommer bolaget att starta sin produktion av den nya elhybriden under mitten av 2019 och den ska ha en räckvidd på 150 kilometer på el.
Prislappen? Ungefär 1,3 miljoner kronor. Då får man en fyrsitsig coupé med 600 hästkrafter. Den har nämligen både Volvos fyrcylindriga motor och en elmotor.
Bilarna kommer byggas i Kina. På sikt uppges Ingenlath ha tre modeller och beräknar sälja 80 000 bilar per år. Att Kina är viktigt märks inte minst i valet av plats för dagens stora avslöjande.
– Kina är största bilmarknaden i världen och en väldigt viktig marknad för oss, säger Johan Meissner, presschef på Polestar.
I framtiden ska bolaget endast ta fram elbilar.
– Men Polestar 1 överbryggar dagens teknik med framtiden, säger Ingenlath.
Utmanar Tesla
Med märket tar Volvo sikte på konkurrenten Tesla. Polestar 2, som ska börja tillverkas innan slutet av 2019, tar särskilt upp kampen med Tesla Model 3.
– Vi satsar definitivt på att utmana de absolut bästa i världen inom bilindustrin vad gäller högprestanda och elektrifierade bilar. Och där är Tesla definitivt en av dem, säger presschefen Johan Meissner till Sveriges Radio.
Huruvida Polestar kommer gå vinnande ur elbilsrallyt är för tidigt att säga, menar Martin Sköld, fordonsanalytiker på Handelshögskolan i Stockholm.
– Både Tesla och Polestar ligger rätt i tiden, men det går inte att säga vem som kommer att vinna. Sannolikt kommer vi få se helt nya varumärken som bryter mark, till exempel kinesiska tillverkare som hoppar rakt på elbilar, säger han.
Enligt Thomas Ingenlath kommer man inte dölja sitt starka släktskap till Volvo, enligt Sveriges Radio.
Och det syns på Polestar 1. Den baseras på Volvos plattform för de större bilarna och har samma komponenter som vanliga Volvobilar. Men resten är unikt som chassit, fjädring, bromsar och interiör som är med racingbetonat - och Polestars grund – i racingvärlden. Bolaget startade nämligen som motorsportteam 1996.
Bilmodellen presenteras officiellt klockan 17.10 svensk tid i Shanghai.