På väg mot toppen
Uppdaterad 2019-06-17 | Publicerad 2006-07-03
Audi prickar in en ny succé med nya, mogna TT
Den ena hårnålen avlöser den andra. Turister i sakta mak på alpsemester. Broms- och elektroniktillverkare som testar nya bilkomponenter i de branta och milslånga backarna.
Och jag i nya Audi TT. På väg uppför. Mot toppen och kylan. Både bokstavligt och bildligt.
Audi hör till de tillverkare som med allra kallaste precision prickar in nya säljsuccéer på löpande band. Rätt produkt i rätt tid.
Snabbare än alla andra den där försommardagen når jag toppen av Grossglockner. Snabbare än alla andra har Audi nått toppen.
Från ingenting till lyxbilstillverkare på mindre än 25 år.
Förra Audi TT presenterades för åtta år sedan, ett par år efter konceptbilen som tog bilentusiasterna med storm.
Bilen baserades på teknik från VW Golf och Audi A3. Det mesta var standard även om vissa delar av chassit tillverkades i aluminium i stället för pressad stålplåt.
Design-gimmick
Köregenskaperna var inte märkvärdiga och när den fyrhjulsdrivna versionen kom avslöjades allvarliga brister i körsäkerheten.
Baken kunde få fula kast och flera ”oförklarliga” dödsolyckor inträffade innan Audi kallade tillbaka bilarna och installerade antisladdsystem som standard.
Förra Audi TT var framförallt en design-gimmick, och Audi framhöll stolt att bilen var ritad med hjälp av passare. Det var cirkel på cirkel. Utvändigt fungerade det hyfsat; inne i bilen fick man krupp av orgien i rundhet.
Men försäljningsframgången kom direkt och blev långlivad.
Vi testade bilen för två år sedan, i en duell med Nissan 350Z, och det blev rena massakern. 350Z, en fullblodssportbil, krossade och förnedrade den betydligt dyrare Audi TT.
Inte en dag för tidigt
Ersättaren kommer inte en dag för tidigt.
Precis som förra gången delar den mycket teknik med Golf och Audi A3 och precis som förra gången har avståndet mellan hjulaxlarna kortats lite för att ge spänstigare köregenskaper.
Men den här gången är fler delar specialkonstruerade för TT, dels för att sänka vikten, dels för att styva upp chassit. Allt för att göra nya TT till ”en riktig sportbil”, som Audis ledning betonar under presentationen.
Vill rakt fram
Personligen tycker jag att Audi TT fungerar bättre på böljande vägar med lagom tvära kurvor och krön snarare än i hårnålarna uppför Grossglockner.
För som alla andra modeller från Audi vill TT hellre rakt fram än in i nästa kurva. Högfartsstabiliteten på Autobahn imponerar mer än kurvigheten på smala alpvägar, och det gäller både den framhjulsdrivna versionen och den med fyrhjulsdrift från Haldex.
Audichefen Martin Winterkorn är nog närmare sanningen, när han tar sig tid att tala med mig en stund under presentationen, än företagets presstalesmän.
– Förra Audi TT var en leksak. Jag ville inte att vi skulle bygga en sådan bil igen; jag ville att nya TT skulle vara mer mogen, mer elegant, mer Audi, säger han.
– Bort med alla cirklar, utom från sådana ställen där runda former fungerar, som runt luftutsläppen. Ut med lekstugan och in med klassisk Audifilosofi.
En bil för mogna karlar
– En bil för sådana som du och jag, frågar jag. För män över femtio?
– Just det. En mogen bil.
Fast när jag säger att bilen är lite trulig i kurvorna blir han stött. Och när jag framhärdar med att alla Audi är likadana, helst vill gå rakt fram blir han inte gladare.
Inte ens när jag berömmer högfartsstabiliteten på tyska Autobahn där jag fick tillfälle att prova toppfart och köregenskaper.
Nya TT har vuxit 14 centimeter, mest bak vilket framförallt bättrar på bagageutrymmet. Baksätet är fortfarande ett nödsäte för barn och inte ens godkänt för personer längre än 150 centimeter. En del av förlängningen hamnade fram för att öka fotgängarskyddet.
Nu ser TT inte ut som en bulle längre, utan drar åt Porsche, Nissan 350Z eller varför inte Aston Martin.
Invändigt är det klassiskt Audi med rena former och högsta kvalitetskänsla.
Än så länge finns TT med 2-liters fyrcylindrig motor på 200 hk och en V6 på 3,2 liter och 250 hk och ett helt underbart motor- och avgasljud.
Skippa aktiv fjädring
Manuella växellådor eller den mekaniska automatväxlade DSG-lådan med dubbelkoppling. Fram- eller fyrhjulsdrift.
Fjädrings- och ljudkomforten är mycket bra och den aktiva fjädringen (plus cirka 15 000 kronor) helt onödig, för man vill ändå bara köra på komfortläget.
Köregenskaperna är svagt understyrda och liknar Golf. De fula bakvagnskastens tid verkar definitivt vara förbi.
Robert Collin