E-klass att trivas i
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-30
Nya lyxmercedesen imponerar med kraft, trygghet och komfort
Stjärnan sitter så klart på fronten.
Mercedes E-klass strålar av prestige.
Men också sänkt pris och sänkt förbrukning.
E-klassen har länge varit ryggraden i Mercedes bilpark, så lanseringen av den nya generationen är förstås en stor sak för den tyska jätten.
Till helgen är det svensk premiär för sedanen, kombin får vi vänta ytterligare på.
Vid provkörningen på skånska soldränkta vägar är det inte svårt att bli imponerad av vad E-klassen uträttar. Ett tryggt, stabilt landsvägslok som trots det inte skäms för sig när man vill köra lite sportigare.
Mercedes har fyllt bilen till bredden med teknik, speciellt säkerhetssystem.
Inte mindre än sju olika system ska gemensamt hjälpa föraren att undvika olyckor. Det är automatisk ljusreglering, radarstyrda bromsar, trötthetsvarnare och mycket mer. Det är uppenbart att Mercedes kunder efterfrågar högsta säkerhet, och företaget har lyssnat.
Sänker priset
Man har också lyssnat till andra. I finanskristider är förstås priset viktigt, och för första gången i Mercedes historia lanserar man nu en bil med lägre pris än föregångaren. Runt 30 000 billigare är nya E-klass jämfört med motsvarande bil i förra generationen.
Även förbrukningen är sänkt, detta trots att prestandan har förbättrats på motorerna.
Men sänkt pris, tekniska innovationer och bränslesnålhet – Mercedes E-klass är trots allt en dyr bil. Instegsmodellen E220 CDI kostar från 359 000 kronor, och E350 CGI som vi körde kostar hela 478 900 kr.