Mitsubishi: Vi ska bli ett nischmärke
Publicerad 2016-03-10
Ska presentera en ny suv om året till 2021
En ny suv om året och ett nytt fokus.
Japanska Mitsubishi har skrotat gamla ”ikoner” och satsar på en nisch.
”Vi ska bli kända för att bygga fyrhjulsdrivna el-suvar”, säger märkets brittiska chef Lance Bradley.
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejlaMånga märken satsar på att bredda sig och se till att ha ”en bil för alla”, att se till att sprida utvecklingskostnaderna på flera olika modeller – men kan den trenden vara på väg att vända?
Det kan vara fallet och Mitsubishi säger att de riktar in sin på att bli ett nischmärke. I stället för att se till att satsa på många sektioner, ska de se till att muta in ett område. Tanken är att de ska placera sig strax under Land Rover och specialisera sig på elektriska suvar. Det rapporterar brittiska Autoexpress.
En ny suv varje år
Tidningen har intervjuat företagets brittiska chef, Lance Bradley, och han avslöjar att Mitsubishi fram till 2021 kommer att lansera en ny suv-modell om året.
Bilarna ska vara en crossover i samma storlek som Nissan Juke, en större version av modellen ASX, en ny Outlander, en ny Pajero samt Pajero Sport.
I rapporten framgår det inte vilka bilar som ska vara plug-in, el- eller konventionellt drivna. Men målet är som sagt att bli ”unika” genom att erbjuda flera eldrivna suvar.
”Jag har alltid sagt att man behöver kundernas tillåtelse för att sälja en bil. Folk vet att vi säljer fyrhjusldrivna suvar, nu tror jag vi håller på att etablera ett rykte för att sälja elbilar. Vi är inte där riktigt än, men är på god väg tack vare Outlander PHEv och de här nya modellerna”, säger Lance Bradley till Autoexpress.
Fotnot: Utöver crossover/suvarna ASX, Outlander och Pajero säljer Mitsubishi elbilen I-Miev, kompaktbilen Space Star och pick-upen L200 i Sverige.
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.