Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Superbussen som gör 250 knyck

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-24

Går på ström - kan beställas som taxi

Holländarna har löst problemet med långsam lokaltrafik:

en superbuss som gör 250 km/t.

Kan hända är det att förenkla verkligheten. Men superbussen finns faktiskt på riktigt. Testerna pågår som bäst i Holland.

Projektet Superbus startade 2004 på tekniska universitetet i Delft, Holland. Bussen är 15 meter lång, hög som en stadsjeep och ser ut som en bamselimousin.

Chassit består av en flat bottenplatta. På den byggs en bur av två långsidor som sammanfogas. Bussen får åtta dörrar på varje sida fordonet rymmer 23 passagerare. Superbussen kommer också att finnas i en version för gruppresor. Fullastad väger hela ekipaget 9,5 ton.

Styr med bakhjulen

Längst bak i bussen finns en arsenal laddbara lithiumjon-batterier som driver elmotorerna. Vid bromsning regenereras energi till batterierna. Ovanpå dem finns luftkonditioneringen som också kyler ner motorerna. Räckvidden för bussen blir 210 km. Tack vare styrning även på bakhjulen blir fordonet lättmanövrerat trots att det är 15 meter långt.

I stadstrafik kommer bussen att köras i ca 50 km/t och med högre markfrigång (max 40 cm) för att klara farthinder. På motorväg sänker luftfjädringen bussen och markfrigången blir som lägst 7 cm. Då kan hastigheten ökas till marschfarten 250 km /t.

Föraren av bussen kommer att ha hjälp av antikollisionsradar, GPS, autopilot för återkommande rutter,

Tv och internet

Komforten i Superbussen beskrivs som att åka i en lyxig sedan. Passagerarna erbjuds både tv och internet.

Tanken med superbussen är att den inte ska trafikeras enligt en fast tidtabell. Passagerarna ska kunna ringa efter en buss, nästan som en taxi, och sedan går färden hela vägen från A till B utan byten.

Läs mer om bussen på Superbusproject.com

Följ ämnen i artikeln