Direkt: Vi har kört framtidens bränsle
Uppdaterad 2015-04-22 | Publicerad 2014-11-20
Bränslecellsbilarna är fortfarande långt bort – men Motorista har redan provkört
Bränsleceller som drivs av vätgas kan revolutionera hela världen.
Motorista har fått en första titt på bilarna – som går på vatten.
Så bra var Audis och Volkswagens stora framtidshopp.
Redan innan avtäckningen av Audis vätgasdrivna konceptbil A7 h-tron fick Motorista en unik chans att provköra bilen i sin helhet. Till det yttre är skillnaderna jämfört med en vanlig A7 minimala, men med drivlina från laddhybriden A3 e-tron, en bränslecell under huven och två rejäla elmotorer är A7 h-tron något helt unikt och världens första bränslecellsdrivna laddhybrid. Med fulladdat batteri och 130 liter vätgas, vilket i princip är vatten utan syre, i tanken kommer A7 h-tron 55 mil – och ur avgasröret kommer det enbart just vatten. Men det finns en hake. Världen är ännu inte redo och det saknas en ordentlig infrastruktur för vätgasen. Det hindrar dock inte Motoristas redaktör Erik Gustafsson som både är redo och rapporterar direkt från provkörningen.
"Helt fantastiskt resultat"
Bilarna Motorista fått en unik chans att köra är vätgasdrivna Volkswagen Passat Hymotion och Audi A7 h-tron. Förutom själva bränslecellen har båda två modellerna hyfsat mycket standardkomponenter från varsitt varumärke. A7 har mycket av laddhybridstekniken från A3 e-tron och Passat har hämtat batteri och elmotorer från både Jetta Hybrid och e-Golf.
Och resultatet? Helt fantastiskt, vill jag påstå. Eftersom bränslecellen omvandlar vätgasen till el upplevs bilen som en ren elbil – men utan dess nackdelar med långsam laddning och kort räckvidd. Vätgasen tankas på bara tre minuter, men så var det just det med tankställen. Det finns visserligen en handfull mackar i Los Angeles, men jämfört med konventionella bensinstationer är antalet vätgasmackar skrattretande få.
Håll utkik!
Mer om bränsleceller, vätgas och framtidens stora utmaning går snart att läsa mer om på Motorista – då med en utförligare provkörning av Audi A7 h-tron och Volkswagen Passat Hymotion.