Porsche bygger miljö-sportbil
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-07-30
Grönt ljus för superhybriden 918 Spyder
Efter att i stort sett vänt upp och ned på hybridbilsvärlden med sin 918 Spyder, får nu modellen äntligen grönt ljus.
Supersportbilen med hybriddrift har tydligen intresserat tillräckligt många för att Porsche ska se lönsamhet i bygget.
Första gången som Porsche visade sin hybridbil var på Genevesalongen och då sa det att Spydern var ett koncept för att se hur stort intresse det fanns för modellen. I april hade över 900 intressenter skrivit upp sig och nu verkar det vara över 1 000 personer ha skrivit upp sig på listan för att få köpa en.
”Begränsad upplaga”
I ett kort pressmeddelande utskcikat under onsdagen berättade Porsches ordförande, MIchel Macht att:
"Med produktionan av 918 Spyder i en begränsad upplaga, visar vi att vi tar rätt väg med Porsche Intelligent Performance där vi vill kombinera överlägsen prestanda med effektiva drivlinor. Vi kommer att utveckla 918 Spyder i Weissach och bygga bilen i Zuffenhausen. Det är också ett viktigt beslut att visa att vi har Tyskland som produktionsbas".
500 hästars V8
Porschechefen gjorde inget uttalande om när bilarna skulle komma ut på vägarna – men vi får nog räkna med att det tar ett par år innan de första produktionsmodellerna kommer. För er som har glömt vad den stora hypen kring 918 Spyder är, här kommer kortversionen.
Under huven sitter en 500 hästars 3,4-liters V8 som tillsammans med tre elmotor (sammanlagt 218 hästar) ska ge bilen en sprinttid 0-100 km/h på 3,2 sekunder. Samtidigt ska förbrukningen inte överstiga 0,3 liter milen. Spydern ska även gå att köra 25 kilometer på ren eldrift.
Förutom vad som på pappret ser ut att vara fantastisk prestanda har Porschen även ett utseende som drar blickarna till sig. Frågan är dock vad detta underbara hybridmonster kommer att kosta.