Wankelmodig i vår?
Publicerad 2011-05-30
Upptäck Mazda RX-7 – sportbilen med udda motor
En japansk sportbil med udda motor – det är hög tid att upptäcka körglada Mazda RX-7. Den är billig och – faktiskt! – lätt att äga.
Det må ha varit tysken Felix Wankel som uppfann rotationsmotorn, men först genom fortsatt utveckling hos Mazda blev den driftsäker. Efter att ha försett ett antal olika bilar med wankelmotorer hittade Mazda 1978 rätt med sportbilen RX-7. Den var tvåsitsig med låg silhuett – som en Camaro i miniatyr – och hade periodens alla rätta attribut som ultralåg front med popupljus, hatchback och spoilers. Wankelmotorn gav den en högteknologisk image som konkurrenterna saknade. Det här var en sportbil som man både kunde pendla och rejsa med! En sådan bil måste man ju bara ha!
Vad är det för bra med wankel i en sportbil?
Du får en motor med bara tre rörliga delar och de snurrar åt samma håll. Därför är wankeln makalöst vibrationsfri. Den kommer loss ordentligt vid 4 000 varv/min och ger mer och mer till ända upp till redline vid 7 000 då för säkerhets skull en summer ljuder. Man blir alltid lika förvånad.
Men några nackdelar finns väl?
Trots all utveckling är bränsleförbrukningen fortfarande högre än hos en ottomotor med samma effekt. Räkna med att RX-7 tar 1,0-1,2 l/mil – ännu mer med blyfot.
Livslängden då?
Det är ingen Volvo B18 vi snackar om, det är klart. Men på 1970-talet hade Mazdas rotationsmotor nått en acceptabel livslängd och driftsäkerhet. Det är viktigt att kolla och byta olja ofta – en liten mängd olja injiceras kontinuerligt i motorn och oljevolymen bidrar till motorns kylning. Syntetolja får inte användas. Kylvätskan bör också bytas regelbundet. Motorn får inte pressas när den är kall. Det gäller väl i princip alla bilmotorer men är särskilt kritiskt för rotationsmotorer som helst skall varmköras något innan man kör iväg. Man skall aldrig stänga av motorn innan den nått full driftstemperatur. Gör man det några gånger i följd blir den nersurad. Överhettning är mycket skadligt och om nålen går förbi mittfältet på temperaturmätaren – stanna direkt! Överhettning kan orsaka att rotorhus och gavlar slår sig och kylvatten går in i kamrarna. Motorn blir då till skrot.
Kan man meka själv?
Vanlig service innebär inga konstigheter, men att ta isär en motor utan förkunskaper kräver mod, noggrannhet och absolut renlighet.
Okej det var motorn, hur är själva bilen?
RX-7 är minst lika kul att köra som den ser ut, trots att chassiet är tämligen enkelt konstruerat. Viktfördelningen är 50/50. Fjädringen är fast men inte överdrivet stötig. Negativt för körkänslan är den vaga styrsnäckan av kulmuttertyp. Interiören är tidstypisk, den som uppskattar 1980-talet trivs här. Sammansättningskvaliteten var hög för sin tid och inte ens i en 25 år gammal originalbil hörs något gnissel eller skrammel. Förarmiljön är bra om man inte är längre än 185 cm. Stolarna har fler inställningsmöjligheter än som var vanligt på 1980-talet. Man kan sitta med nästa raka ben och det finns en dead pedal – ett justerbart stöd för vänster fot. Ratten är däremot inte ställbar. Växelföringen känns lite hakig men har ändå korta och exakta slag.
En wankelsportis från Mazda ger betydligt mer tillbaka än den kräver!
Fler kul bilar på Klassiker
Mazdasamlaren som har 160 bilar!
Flörtiga 80-talsbilar bjuder på popup-show!
Bo Legelius/Klassiker
Per Hammarsjö/Klassiker