Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Sågar fartkameror – minskar inte olyckor

Publicerad 2015-12-21

Professorns utspel: ”Ingen märkbar positiv effekt”

Fartkameror i korsningen mellan Huddingevägen och Kräpplavägen, länsväg 226. Här fastnar flest fortkörare på bild i Stockholmsregionen.

En brittisk professor dömer ut fartkamerans effekt mot olyckor.

Men svensk trafikpolis ifrågasätter påståendet.

– Utifrån den bild jag har ställer jag mig frågande till det, säger poliskommissarie Mats Östman till Aftonbladet Bil.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Här är professorns utspel om fartkameror som skapar debatt i Storbritannien. Enligt TfL, Londons lokala transportmyndighet, har antalet olyckor där personer dödas eller skadats svårt på tre år minskat med hälften på sträckor där fartkameror nyligen installerats.

Inte alls hävdar Mike Maher, professor och statistiker vid London University College:
– Även om undersökningar av kameraeffekten är olika, är de alla överens om att det inte finns någon märkbar positiv effekt från de fasta kamerorna på varken lindriga olyckor eller olyckor där någon dödas eller allvarligt, säger han enligt Sunday Times Driving.

”Folk skärper sig”

Ett utspel som Mats Östman, poliskommissarie med lång erfarenhet av trafikfrågor, inte alls håller med om:

– Min uppfattning är att olyckorna minskar på de sträckor där fartkameror finns. Sedan ska man komma ihåg att det oftast inte är den enda säkerhetshöjande åtgärden, mitträcken och ombyggda korsningar ger också effekter, säger han.

Så du tycker att fartkameror fyller sin funktion?
– Min högst personliga uppfattning är att folk skärper sig när de vet att kamerorna finns.

”30 till 40 procent färre döda”

Enligt Lennart Hellsing, presskommunikatör hos Trafikverket, har fartkamerorna på de svenska vägarna räddat många liv sedan systemet sattes i bruk för ett tiotal år sedan:

– Generellt talar forskarna om att medelhastigheten på de här sträckorna minskar 5-7 kilometer i timmen i de mätningar som gjorts, det kanske många tolkar som lite men i praktiken betyder det mellan 30 till 40 procent färre döda på vägarna, säger han.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln