Rond 2: att köra
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-10-24
Dåligt, Saab - antisladd är inte standard
Låt oss säga det med en gång:
Mazda 6 är kul att köra.
Den har snabb och exakt styrning, även om den inte når upp till BMW:s eller Fords kvalitet. Mazda 6 har också ett chassi som ger den mycket fina vägegenskaper och bra bett i vägbanan.
Den tål därför att köras hårt, till skillnad från gamla, vekare 626.
Mazda 6 har i likhet med Audi A4 lite hårdare chassisättning, vilket gör dem stötigare men samtidigt mer vägsäkra. Balansen är bra i båda och går det för fort sladdar de gärna med bakändan. Då griper antisladdsystemen in, lugnt, förtroendeingivande.
Går mjukare
De övriga, Volvo, BMW, Ford och speciellt nya Saab 9-3, går mjukare medan Alfa är italienskt smidig och dessutom mycket snabb i styrningen.
I undanmanöverprovet är Volvo kungen och tål högst hastighet utan att kasta.
Ford och Alfa fungerar också bra, liksom Mazda och Audi som dock är sladdbenägna. Men deras antisladdsystem reder ut situationen.
I konbanan visar Saab 9-3 upp ett nervöst beteende och sladdar ideligen ut med bakändan, dock utan att överraska.
Nya Saab är i starkt behov av antisladdsystem. Detta är inte standard, utan måste köpas till. Dåligt, Saab.
Bakhjulsdrivna BMW sladdar också gärna – men har ett utmärkt antisladdsystem som standard.
Mazda körglad
Lite överraskande kan vi konstatera att Mazda 6 konkurrerar med framgång med erkänt fina vägvagnar som Audi, Volvo, Ford och BMW. När var senast en Mazda så körglad?
Mazda har också skapat en trivsam förarmiljö. Snyggt, men vem kom på idén med rosa-grå text på silverknappar? Omöjligt att läsa. Framstolarna bekväma samt stöttande. Ratten är behaglig och har bra, balanserat grepp.
Mazda 6 når trots det inte riktigt fram till BMW, Audi, Saab eller Volvo.
Men Mazda 6 är så pass bra att det till viss del är en smaksak.
Alfa återigen är lite speciell. Men man sitter bra, allt är vackert att se på och det fungerar. Nästan alltid.
Att köra
Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)