Collin: Det var ett megaparty i Berlin
Publicerad 2016-10-21
Aftonbladets bilexpert på plats i Tyskland – när nya Lynk & Co presenterades
BERLIN. Lynk & Co avtäckte sin första modell i Göteborg. Dagen efter presenterades ”01” i Berlin.
Aftonbladet bevittnade Geelys storsatsning i Tyskland.
– Under alla mina år som biljournalist har jag bara varit med om liknande festligheter några enstaka gånger, säger Robert Collin.
Nästa år, 2017, börjar Volvos kinesiska ägare Geely tillverka den nya modellen Lynk & Co 01. Fabriken i Kina kan bygga 300 000 bilar per år, men kommer knappast att fyllas med modellen 01.
Inom ett år finns bilen till salu i Kina. Men Geely vill vänta med sin storsatsning på USA och Europa.
– Man måste lära sig krypa innan man kan gå, säger Mats Fägerhag som är VD för Cevt i Göteborg – som utvecklat basen till både Lynk 01 och den kommande Volvomodellen V40.
– Vi vill inte ha några barnsjukdomar när vi börjar exporten.
Som en VW Golf
Lynk & Co lär bli den första seriösa exportsatsningen från ett kinesiskt bilföretag och man vill inte få problem och dåligt rykte genom att sälja bilar som inte räcker till. Därför ingår ett läroår i Kina.
Men när satsningen på världen kommer i gång 2018 blir det med två modeller. 01 som visats nu, och en femdörrars halvkombi som kommer om ett år. Rimligt kallad 02. Den bilen blir stor som en VW Golf.
Om kapaciteten ändå inte utnyttjas optimalt kommer Volvo att bygga sina V40 i samma fabrik.
Alain Visser som är VD för Lynk & Co sa vid en stor show i Berlin på torsdagen att företaget kommer att ta hand om all försäljning och att det blir ett slags postorder.
– Vi vill inte lämna bort försäljningen till handlare och därmed tappa kontrollen, sa han.
Leverans till porten
Lynk & Co ska visa bilen i utställningshallar, där man också kan teckna order, men även sälja på nätet. Leverans hem till porten. Och det ska vara ett fast pris. Inte bara i ett land utan även inom Euro-området.
– Det eviga förhandlandet om bilpriset gör att de flesta köpare känner sig lurade. ”Har jag betalat för mycket?”
Lynk ska inte heller ha otaliga utrustningsversioner som andra tillverkare. Här blir det ett mindre antal färdiga paket.
Service- och verkstadsfrågan är inte löst. Kanske blir det hos Volvo-verkstäderna.
Att sälja bil i dag är egentligen inte så svårt. Försäljningen slår nya rekord månad efter månad i Sverige, i Europa och i världen.
Men att ta sig in som ett helt nytt märke, dessutom kinesiskt kan vara lite mer problematiskt.
Därför vill Lynk & Co att deras nya bil ska vara något annat. En smartphone med fyra hjul. På det sättet ska man nå den unga uppkopplade generationen.
Megaparty
VD Alain Visser i uppknäppt skjorta utan slips vände och vred på det budskapet till dånande musik och med en gigantisk ljusskärm bakom sig.
Dagen innan stod produkten, ja själva bilen, i centrum vid en presentation i Göteborg. Nu var det megaparty i Berlin för att prata säljstrategier och hur man ska nå ungdomen som tappat intresset för en egen bil.
Och nu talade han inte bara till bil- och ekonomijournalister utan till ännu fler unga kreativa personer, gärna med nystartade företag inom nya branscher. Vid mitt bord satt till exempel en ung man från Vallentuna, vid namn David som hade ett företag som sålde hundhalsband med inbyggt chip. Så man kan ha koll på jyckens hälsa i realtid. ”Man blir sin egen veterinär”, förklarade han och sippade på sitt mousserande vin.
Ett svenskt eventbolag hade byggt om en gammal järnvägsstation i Berlin till festlokal, den lilla krogen Punk Royale på Södermalm hade fixat maten och det var discjockeys, dansare och trummor och show.
Maten var småplock. Lite hummer med tryffel, Lite gåslever. Lite rysk kaviar. Lite rökt fisk i buljong. Lite sånt som vi inte riktigt kände igen. Men gott var det. Och en liten nubbe, Och en liten likör. Och lite sekt, förstås. Och lite tysk öl i burk som festfixarna hade dekorerat med lite extra färg.
Kostade 10 miljoner
Ja, det var fest. Och mitt bland alla femhundra gästerna, vi lite äldre journalister och de andra lite yngre och hippa med nystartade företag men utan större bilintresse gick ordförande Li omkring och sken som en sol. Ordförande LI, det är han som satte i gång allting. Som startade Geely hemma i Kina och strax köpte Volvo av Ford.
Vi tog i hand och jag sa att jag tyckte om hans nya bil. Då sken han ännu mer.
Under alla mina (många) år som biljournalist har jag bara varit med om liknande festligheter några enstaka gånger. Som när Fiat lanserade sin Punto och hade bokat operan i Turin och de tre tenorerna sjöng. Eller en gång tidigare i Berlin när Volkswagen skulle visa sitt nya formspråk med konceptbilen till nya Scirocco på Tempelhof. Fast då fick både VW-chefen och designchefen sparken strax efteråt. Så illa ska det väl inte gå för Lynk & Co-ledningen.
En gissning: Fixa lokalen kostade minst tio miljoner. Maten minst en halv miljon. Och så flyg och hotell. Inte minst för alla kineser. Ingen halvmesyr för att lansera det nya konceptet.
Anställa fler tekniker och ingenjörer
Varken ordförande Li Shu Fu eller ledningen för utvecklingsbolaget Cevt i Göteborg lämnar något åt slumpen när det helt nya bilmärket ska göras känt.
Går det som det ska kommer Cevt, som nu har 1 500 anställda på Hisingen, anställa många fler tekniker och ingenjörer. Behovet är just nu omättligt.
Sen ska Volvos stora plattform anpassas för kommande Lynk-modeller.
Om någon sken ikapp med ordförande under eventet Li var det Cevs VD Mats Fägerhag.
– Enda problemet just nu är att få tag i tillräckligt med folk. Och att vi börjar bli trångbodda på Lindholmen.