Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Focus har blivit stor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-14

Längre, bredare – och körglädjen finns kvar.

Volvo S40-kusinen är här.

Nya Ford Focus, alltså. Som har satt fokus även på annat än på körglädjen.

Detta må vara en normal standard- och vardagsbil i ordens mest sanna betydelse. Nya Focus har en motor på 1,6 liter, halvkombikaross och inget fräsigt emblem i nosen.

Men den har kvar körglädjen och kanske mer ändå.

Det är sant att Volvo S40 och nya Focus till viss del bygger på samma delar. Eller arkitektur, som det heter på bilspråk. Som mest är 60 procent av detaljerna i nya Focus gemensamma med Volvo S40. Det är alltså ingen slump att nya Focus har exakt samma axelavstånd som Volvo S40. Jämfört med gamla Focus har den nya bilen blivit 17 centimeter längre.

Och bredden har ökat med i branschen otroliga 14 centimeter. Nya Focus är faktiskt bredare än både Mondeo och Volvo V70. Det är luftigare i sidled nu även om ökad krocksäkerhet ätit upp en del av marginalen.

Innerbredden är större än i normbildaren VW Golf.

Klasskillnad

Omdömet "rymligast i klassen" skulle kunna ligga inom räckhåll för nya Focus om det inte vore för den skrala takhöjden i baksätet.

Inte sämst men långt ifrån bäst och förvånande nog är takhöjden i gamla Focus 1,5 centimeter bättre.

Nästa sak som märks är att nya Focus ger mycket bättre kvalitetsintryck än sin föregångare. Detta var en av gamlingens största plumpar. Nu har stora som små paneler, liksom displayer och reglage, en betydligt dyrbarare känsla.

Det är klasskillnad mot tidigare.

Sittkomforten är också bättre. Både fram och bak. I baksätet erbjuder Ford sin vana trogen rejäl sitthöjd, bra sittvinkel och långa dynor som ger god komfort. Framstolarna är betydligt bättre än tidigare.

Men testlagets slutomdöme är ändå att det finns några konkurrenter som erbjuder bättre ergonomi på dynorna. Sittpositionen är också lite hög, precis som i gamla Focus.

Körglad

Det välavstämda chassit bidrar i högsta grad till den fina komforten.

Styvare kaross, hjälpramar samt finjusteringar av hjulupphängningarnas rörelser förefaller ha räckt mycket långt. Jämfört med gamla Focus ligger den nya modellen "plattare" på vägen och kränger mindre.

Dessutom rullar hjulen imponerande tyst över ojämnheter vilket bidrar till att ge storbilskänsla.

Tystheten och komforten kan inledningsvis lura en att tro att körglädjen gått förlorad.

Men icke.

Den lätt överstyrda balansen är bibehållen. Styrningen är fortfarande kvick och exakt. Även om den nu filtrerar bort aningen mer information från vägen än i gamlingen.

Den femväxlade lådan är smidigheten själv och en fröjd att jobba med.

Med körintrycken summerade kan vi konstatera att Focus fortfarande är en av de körgladaste i klassen.

Kikar vi längst bak finner vi ett större bagageutrymme. Plus 35 liter ger nu finfina 385 liters bagageutrymme. Lastöppningen är bredare än tidigare men lastgolvets bredd och djup är oförändrat.

Vid maxlastning går det lite smidigare att fälla fram baksätet eftersom nackstöden inte måste ur längre. Men numera lutar det inre lastgolvet en smula och en flera centimeter hög skarv har tillkommit. Trist.

Till avdelningen försämringar hos nya Focus hör också bakrutetorkaren som är alldeles för liten.

Svepytan hamnar för lågt, bakåtsikten via inre backspegeln blir skymd när rutan smutsas och det är omöjligt för normalvuxna att se bilar bakom.

Det skulle vara kul att höra hur den ansvarige hos Ford motiverar en mindre torkare på en förstorad bakruta?

Svaret finns hos kusinen V50: Samma torkare, men på Volvon är storleken rätt!

Klarar konkurrensen

Hur summerar vi då nya Focus?

Med en mycket måttlig prishöjning är det svårt att säga annat än att nya Focus ger valuta för pengarna.

Kostnaderna ligger någonstans i mittfältet med Mercedes A-klass och Golf på ena flanken och Fiat Stilo och Suzuki Liana på den andra.

Men Focus konkurrerar främst med Peugeot 307, Opel Astra och Citroën C4. Och varken reservdelspriser, försäkringskostnader eller andrahandsvärde avskräcker i fallet Focus.

Den som inte nöjer sig med det allra enklaste bör också överväga Ghia-paketet som för 21 000 kronor extra erbjuder en tämligen komplett utrustad Focus.

Ford kan också tillgodose den prylgalnes önskemål:

Här finns nu blåtandsteknik, röststyrning, kurvljus och justerbara pedaler. Focus ligger därmed i täten i klassen när det gäller extrautrustning.

Så är det själva designen.

Inte lika avantgarde som förra modellen och några tycker att Focus blivit mer slätstruken.

Å andra sidan har Volkswagen Golf visat att man kan komma långt med försiktiga linjer.

Fakta/Ford Focus

Motorn bidrar till att Focus är pigg och rolig att köra.

Ford Focus 1,6 ti-VCT

Mikael Johnsson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln