Volvos Duett har allt i ett
Publicerad 2017-11-02
Volvo Duett är troligtvis den mest praktiska bil som Volvo har byggt. Den var populär både som familje- och knegarbil. För vem minns inte Televerkets firmabilar? Vi kör ett helrenoverat exemplar från 1962.
Många anser att Volvo Duett kan vara den bästa och vettigaste bil som Volvo har tillverkat. Idealisk både som arbetshäst i veckorna och familjetransportör på helgerna.
Från 1949 till 1953 levererade Volvo enbart ramchassin till diverse karossmakare runt om i Sverige, men även till utlandet. De karosser som bultades på dessa ramar, som redan hade front från PV 444 monterad, kunde ju inte se ut hur som helst så det blev rätt likt det vi i dag känner som Duett. Även om många fick utanpåliggande skärmar. De allra flesta av dessa bilar blev förstås arbetsfordon och det tillverkades även en hel del flakbilar med Duettstuk.
Enligt sägnen stod dock Volvo slutligen med så många osålda chassin att de bestämde sig för att bygga en egen Duett och arbetet med detta började redan i maj 1952. I november samma år var en fullskalemodell i trä klar.
Denna fraktades till Olof- ström i Blekinge och där togs ritningar och pressverktyg fram. På Volvo i Olofström hade det tillverkats karosser sedan 20-talet.
Kallades herrgårdsvagn
Den 4 juli 1953 stod den första egna Duetten klar och levererades till Assar Gabrielsson, dåvarande chef för Volvo. Bilen hade beteckningen 445 DH och kallades herrgårdsvagn. Den hade baksäte och sidorutor men registrerades som lastbil.
I november samma år var skåpvagnsversionen 445 DS, utan sidorutor, klar att levereras. Och det tog fram till 1955 innan en personherrgårdsvagn, 445 PH, stod klar och den registrerades som personbil.
Samtliga dessa uppdaterades när Volvo PV 444 gjorde det, men det var inte så noga med när det skedde.
De allra flesta Duetter vi i dag ser rulla på våra vägar, de är inte många, påminner dock mer om moderna PV 544. Men det är, vad som än säges, alltjämt en självbärande ram undertill även om det är många som tror att det är en skåpbil baserad på PV 544.
PV 544 introducerades 1958 och det var i samband med detta Duett fick sina största förändringar. Det dröjde dock ända till i juni 1960, samtidigt som bilen döptes till P210 Duett, som bilen fick ärva den hela, välvda, vindrutan.
Det är också i denna form som Duett firade sina största försäljningsframgångar. Mer än hälften av de Duetter som såldes var P210. Det innebär i klartext 59 543 stycken av totalt, inklusive chassin, 101 492 exemplar.
Trots att PV lades ned 1967 fortsatte Duett att tillverkas till 1969.
Nybörjare på svetsning
Urban Järvemo i Rydbo utanför Stockholm är en som snöat in på Duett. Han hade en PV tidigare men yngste sonen Oscar lurade honom att köpa en Duett som sett sina bästa dagar och var rostangripen från midjan och nedåt.
Men Urban såg det som en utmaning, köpte den och började leta efter de delar som saknades. 2005 satte han igång med renoveringen som inte var avslutad förrän i april 2011. Då ska man dock ha i åtanke att Urban Järvemo aldrig hållit i ett svetsaggregat tidigare så det får anses som fullt godkänt.
Bilen är i dag i bättre skick än ny och när jag gör en kort provtur känns det inte det minsta begagnat och det är väldigt mycket Volvo PV eller Amazon över det hela.
Det klassiska gnagandet med startmotorn innan motorn vill gå igång.
Men det går stadigt och fint på vägen, mer så än en PV faktiskt, vilket har att göra med det bastanta krysschassit under bilen som ger låg tyngdpunkt.
När bilen fyllde 50 år ringde Urban till Bilkompaniet i Mora, där bilen levererades 1962 och frågade om han fick komma och hälsa på.
Efter att ha skickat över lite bilder på den körsbärsröda och gråbeiga bilen var han hur välkommen som helst. Det bjöds på tårta och blev en trevlig födelsedag och en del anbud om att sälja bilen.
Men de flesta som i dag har fina Duetter vill inte sälja, och som Urban Järvemo använder de bilen om än inte till vardags så rätt ofta.
Googlar man på Duett till salu finns det massor, men majoriteten av dessa är ombyggda till A-traktorer till vilket den självbärande ramen passade utmärkt. Så man kan ju säga att Duett trots en något nedvärderad uppväxt slutligen blev ett A-barn i alla fall.
Ett icke konfirmerat rykte säger också att Televerket, som var en av de stora Duett-kunderna, la in en stororder på sluttampen så att de skulle kunna fortsätta köra med Duett. Detta trots att Volvo nu erbjöd även Amazon Kombi och 145 Kombi. Men det var liksom inte samma sak.