Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Begagnat: Tid för Polo?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-09-09

VW:s småtting lite för dyr

VW Polo var länge på toppen i småbilsklassen.

Nu har bilen klivit ner från tronen, men en några år gammal bil är fortfarande ”bäst i klassen”.

Frågan är hur den håller ihop?

Som bilmodell har Polo funnits ända sedan 1975. Namnet är därmed mycket välkänt vilket även idag ger fördelar åt bilen på begmarknaden. Priserna hålls uppe.

1995 kom den generation Polo som mest liknar dagens modell. En modern högbyggd bil med tre- eller femdörrarskaross och stora innerutrymmen.

Vi koncentrerar oss på senaste generationen som kom 2002. En helt ny bil med nya motorer. Till nyheterna på säkerhetssidan hörde trepunktsbälte och nackstöd på mittplatsen bak.

Man trivs bakom ratten

Basmotorn är en trecylindrig bensinare på 1,2 liter och 55 hästkrafter. Men storsäljaren och den mest intressanta motorn är 1,4 bensin. Den finns med 75 hästar. Från och med 2003 tillkom 1,4 FSI med 85 hästar. Dieselmotorförsedda Polo är i klar minoritet på begmarknaden.

Som nybilsköpare uppskattar man Polos kvalitetskänsla. Både karosspassning och känslan i paneler, reglage och knappar håller en mycket hög nivå. Särskilt jämfört med övriga småbilsklassen.

Efter en tids ägande sätter man även stort värde i den närmast perfekta körställningen och den genomtänkta förarergonomin.

Man trivs bakom ratten. Bilen är kul att köra och uppträdandet på vägen är både sportigt och säkert. Bra är också fjädringskomforten och stolarna är bekväma.

När man ägt bilen några år har ovanstående inte ändrats nämnvärt. Jo förresten, man har upptäckt att den höga kvalitetskänslan inte var någon garant för hög kvalitet i övrigt. Faktum är att man nog blivit lite besviken på sin Polo i vissa avseenden.

Inte så att Polo uppvisar några modellrelaterade fel hos Bilprovningen. Där är resultaten goda.

Småfel – och klen service

Istället handlar det om irriterande små och stora fel på saker som luftkonditioneringen, motorstyrningen, onormalt hög oljeförbrukning och läckande sidorutor.

Elfel är de vanligaste problemen.

Tyvärr är det inte bara bilen som krånglar. Bemötandet på verkstäderna har länge varit sisådär även om VW jobbat hårt med att förbättra servicen.

Totalekonomin drabbas av alla verkstadsbesök, men Polo håller sig ändå över medelbilen när det gäller ägarkostnader.

Polos positiva egenskaper gör den ändå till ett bra begköp i klassen. Om man vill ha något liknande men utan flärd är Skoda Fabia ett alternativ.

Vanliga fel på Volkswagen Polo

FAKTA. VW Golf

Polo är svårslagen när det gäller utrymme bak. I vårt stora test 2004 – med tio småbilar – blev Polo bara slagen av Mitsubishi Colt i bakklassen.

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln