Fiat-chef sågar Saabs chanser
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-26
”När jag var ung och dum ville jag ha en själv”
Små oberoende nischspelare, som Saab Automobile, har minimal chans att överleva, tror Fiat-chefen Sergio Marchionne.
Enligt Marchionne är spelplanen för framtidens bilindustri på väg att omdanas i grunden.
– Jag gillar Saab. Jag tycker det är ett bra märke. När jag var ung och dum ville jag ha en själv, säger Fiat-chefen Sergio Marchionne vid ett Stockholmsbesök på tisdagen.
Men att satsa på att bli en oberoende nisch-spelare, utan stora industriella partners i ryggen, tror han inte på. I Marchionnes framtidsvision finns kanske sex stora konstellationer av biltillverkare kvar i världen, varav minst en i Kina.
– Marginella spelare kommer att bli allt mer marginaliserade, säger han.
Rejält stålbad
När Marchionne var i Stockholm våren 2009 var tongångarna annorlunda. Då ville han köpa Saab av General Motors (GM).
Den svenska biltillverkaren skulle enligt en grandios plan, tillsammans med Fiat, tyska Opel och brittiska Vauxhall, genomgå ett rejält stålbad för att anpassa sig till de nya tiderna. Tiotusentals jobb skulle bort och det var inte klart om fabriken i Trollhättan skulle vara kvar.
Men varumärket Saab skulle ha bevarats, försäkrar Marchionne.
Denna plan är bara en av många Saab-drömmar som gått i kras under det gångna året. Den tyska regeringen ansåg att kanadensiska Magna skulle vara en bättre köpare. Och sedan fick Magna i sin tur se sitt bud avvisat av GM.
Biljätten i Detroit, med USA:s regering som huvudägare, vände på klacken och beslöt att behålla Opel och lägga ned Saab.
Avslutat kapitel
För Fiat-chefen är Saab nu ett avslutat kapitel. Saabs framtid hänger på en skör tråd i form av ett ännu ej accepterat bud från den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars.
När TT frågar Marchionne om det finns utrymme för Saab i Fiat-Chrysler möts frågan först av ett utdraget skratt. Sedan samlar han sig.
– Ja, vid ett tillfälle var det så. Det var därför jag var här (våren 2009) och pratade med er näringsminister (Maud Olofsson), säger han.
– Men låt oss inte öppna upp det kapitlet igen. Det är avslutat.
Han säger aldrig rent ut att han tycker Saab tillhör en dödsdömd del av bilindustrin. Men närapå.
– Jag tror det är väldigt svårt att vara en nischspelare och gå runt. Men kanske har jag inte förstått den ekonomiska modellen. Jag kan ha fel. Jag hoppas jag har fel.
TT