Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Terrängfest i Toscana

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-05-06

Volkswagen Touareg byter kostym. Och vill att det ska synas.

Men inte för mycket. Det är svårt. Bilen ska vara snål, likna en personbil, men behålla känslan av terrängduglighet. Ett svårt pedagogiskt problem.

Men Volkswagen lyckas.

Precis som förra generationen liknar Touareg en Golf, en jätte-Golf. På håll är det svårt att se skillnad på den gamla och den nya, som är ett par centimeter lägre.

När förra Touareg utvecklades krävde VW-chefen Ferdinand Piech ”riktig” fyrhjulsdrift med lågväxel och differentialspärrar. Det var tungt och dyrt men krävdes för trovärdigheten. Jämför med bland annat Volvo som valde Haldexkoppling till XC90 för vikten och utrymmets skull.

Nu slänger nya VW-chefen Martin Winterkorn ut traktortekniken och ersätter med klassisk personbilsteknik från Audi, så kallad torsen-låda. Gamla Touareg-tekniken, nu kallad Terrain Tech, finns kvar som extragodis för cirka 20 000 kronor.

Värsta groparna

Vi kör den terrängutrustade bilen på en offroadbana i italienska Toscana med branta lutningar och värsta groparna, men, erkänner Hartmuth Hoffman på informationsavdelningen, det hade gått lika bra med torsen… Bas-versionen av Touareg har en V6 på 240 urstarka diesel-hästkrafter som passar bilen perfekt. Vi kör också med diesel-V8 på 340 hk och enorma 800 Nm i vridmoment, och undrar varför?

Toktörstig hybrid

En hybridversion med V6 bensinmotor och 50 hk elmotor kopplad parallellt kostar 300 000 kronor extra och känns mer som en imagehöjare. Tekniken som VW utvecklat själv känns inte riktigt färdig, det rycker när bensinmotorn kopplas in och batteriåtervinningen vill ladda mer än lovligt. När jag trampar på bromsen laddar batterierna, men när jag släpper bromsen vill bilen ladda ett par ögonblick till.

– Nej, det där måste vi fila lite mer på, säger Harthmuth Hoffmann som inte tror att hybriden kommer att stå för mer än tio procent av försäljningen.

Dessutom är hybriden på tok för törstig, precis som Lexus RX450h är förbrukningen i stadskörning runt 1,5 liter milen jämfört med uppgivna 0,87. På landsväg är det inte mycket bättre.

Harthmuth Hoffmann igen:

– Den officiella körcykeln gynnar hybrider, därför får vi låga siffror, medan det är svårt att köra så snålt i verkligheten.

Varnar men bromsar inte

Så vi väljer bort hybrid och V8-diesel och tar en rejäl långtur med instegsmodellen som kostar runt 470 000 kronor. Det är 20?000 mer än tidigare, men med mer utrustning i priset, fast minus det avancerade 4WD-systemet.

Testbilen är maxutrustad med extra allt. Det är luftfjädring där man kan välja tre olika grader av stötighet och höja markfrigången. Tyvärr är det stötigt över brunnslock och asfaltkanter även i komfortläget, men mjukare ojämnheter klarar fjädringen perfekt.

Bilen har också ett helt gäng kameror som tittar bakåt, framåt och åt sidorna, om det känns trångt. Den varnar, men bromsar inte, om man håller på att köra in i bilen framför och den har inte den självstyrande ratten som Passat CC.

Automatlådan med åtta växlar framåt är standard. Motorn är ständigt närvarande med sitt dova, men inte alls störande dieselmuller. Acceleration är mer än tillräcklig, segdragningen grym och den som vill kan dra ett släp med vikten 3,5 ton.

Köregenskaperna är typiska för Volkswagen, det är lugnt och tryggt och aningen understyrt. Det kan kana lite över framhjulen om det går för fort i kurvan, men släppar jag gasen greppar det direkt, utan att baken släpper taget. Perfekt!

Imponerande trivsam

Styrningen med elektrisk servo har bra känsla i alla situationer. Touareg är lika trivsam i lugnt tempo som den imponerar när det går fort på krokvägen.

På slät sydeuropeisk asfalt är bilen extremt tyst. Det återstår att se hur den klarar av svenska vägar. Ett tips både för buller och störighet – välj originaldäcken på 17-tumsfälg.

Förra Touareg hade en härlig konservativ, nästan brittiskt stil i kupén. Nykomlingen är bara måttfullt förnyad. Det vimlar av knappar och reglage, men det mesta sitter på rätt ställe och känns självklart. Roligt att känslan i vreden är lite grövre än i VWs personbilar, det ska kännas att det här är nära lastbil. Känslan är viktig.

Vilken bil ska vi jämföra nya Touareg med? Volvo XC90 är gammal, och någon ny syns inte ens vid horisonten. BMW X5? Eller Mercedes ML? Kanske. Men jag tycker att den nedtonade machoutstrålningen hos nya Touareg gör den mer lik BMW 5-serie GT. Båda är stora, högbyggda och rymliga personbilar i lyxklassen. Kanske är de utmanande, stora och macho-betonade stadsjeeparnas tid förbi.

Följ ämnen i artikeln