Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Svensk bilindustri bjuder på ett mycket spännade bilår

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-13

Både Saab och Volvo satsar stort på nya konceptbilar.

Efter femton års tystnad överraskar Saab med en riktigt stor jeep. Även Volvo har gett sig

in på ny mark med en stor stadsjeep.

Det blir ett spännande år för svensk bilindustri. Volvo ger sig in i ett helt nytt segment med sin stora gatjeep XC90 och Saab får äntligen en ersättare till 9-3.

Men det var redan förra året det började hända saker.

Volvo visade upp sina konceptbilar ACC och SCC i Detroit i januari och hade fullt ös i montern medan det var tyst som i graven tjugo meter bort hos Saab.

Jag hade redan året före, när det var lika knäpptyst i Saabmontern, frågat Saabs ledning varför man inte i brist på nya modeller satsade lite energi på spektakulära konceptbilar.

Svaret blev att ”Vi jobbar inte så”.

Men nu blåser nya vindar i Trollhättan och den extrema mediebevakningen världen över av framtidsvisionen 9X måste ha varit omvälvande. För det är redan dags för en ny konceptbil. Och mer publicitet, kan man tänka.

Att bygga konceptbilar är att staka ut riktningen mot framtiden, att kolla publikens reaktioner för att se om man är på rätt väg, men också ett sätt att skaffa gratis reklam.

Vad är mer förödande än tystnaden?

Bilindustrins designavdelningar bygger också konceptbilar för att det är inspirerande för formgivarna. När det som hos Saab är tio år mellan modellintroduktionerna är konceptbilarna ett nyttigt sätt att få utlopp för kreativiteten.

Sen är ju vi biljournalister ofta dummare än höns och skriver lydigt av den verklighetsfrämmande pressinformation som bifogas konceptbilen.

Inte var det väl någon som trodde att Volvos nya jeep skulle se ut som konceptet ACC? Jo då!

Och kvällstidningskollegan förfasade sig bland annat över den brutna taklinjen. Och blev övertygad om pressens makt nu när vi fick se de första bilderna på den riktiga bilen med rak taklinje.

Men herre gud! XC90 hade ju redan formen klar långt före förra årets Detroitsalong. Och inte bara formen. Hela bilen var ju färdig i alla väsentliga delar.

ACC var som alla andra koncept en kittlare, en förvarning om vart Volvo är på väg. Utan anspråk på att avslöja hela härligheten.

Samma sak med Saabs 9X. Inte tänker Saab konstruera en så hopplöst oanvändbar bil som 9X. Men kul att titta på var den ju.

Till årets Detroitsalong är det redan dags för ett nytt Saab-koncept, 9-3 XXX???.

När den första lilla skissen skickades ut till tidningsredaktionerna sent i höstas fylldes spalterna med totalt felaktig information om att ”Nu kommer en jeepversion av nya 9-3”.

Fel, fel, fel.

Saab jobbar sen flera år på en stor sjusitsig gatjeep av samma slag som Volvos Cross90.

Först jobbade man på ett chassi från General Motors som redan används av Pontiac och Buick men som Aftonbladet kunde avslöja i somras lades projektet ner. Chassit var alldeles för dåligt för att kunna bli en ”riktig Saab”. Men samma dag satte man igång på ny kula med en ny och betydligt bättre bottenplatta (också det ett Aftonbladet-avslöjande).

Det är den STORA jeepen som Saab flaggar för med sitt lilla 9-3 XX??-koncept.

Det blir ingen liten jeep från Saab. Det blir en stor.

Men eftersom nya 9-3 presenteras senare i år är det mest effektivt att göra konceptbilar som ökar intresset för just den modellen.

Visst skulle det vara roligt med två jeepar från Saab, men det saknas pengar för en sådan massiv ökning av modellutbudet.

Saab visar upp nya 9-3 under våren. Först kommer en fyradörrars, sedan senare, kanske redan sent i höst, en kombi.

En cabriolet kommer under 2003 men det blir tyvärr ingen halvkombi.

Det kan visa sig vara ett allvarligt misstag att Saab lämnar sin nisch och kör in i den redan överetablerade mittfåran.

Hoppet är väl att Saabs nye designchef Michael Mauer kan prata ledningen tillrätta.

Från Volvos horisont är största nyheten förutom Cross90 att syncrosystemet överges för fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Nyordningen inleds med S60 AWD som börjar säljas nu i vinter.

Det blir ett spännande år för svensk bilindustri.

Följ ämnen i artikeln