Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Chansa inte byt dina däck i tid

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-03-27

Det är just så här års många av oss vänder och vrider på de gamla sommardäcken och funderar på om de inte håller en säsong till...

Aftonbladet har testat däck med olika slitage och resultatet är skrämmande.

Slitna, fortfarande fullt lagliga däck, har förlorat upp till 30 procent av greppet!

Bromssträckan i lätt regn blir mer än 20 procent längre med de slitna däcken, kanske 100 meter istället för knappt 80, och däcket börjar vattenplana i drygt 70 km/tim i stället för 95 som nydäcket klarar.

Skillnaden mellan liv och död har aldrig varit så tydlig.

Vi har läst rubrikerna allt för många gånger: Två döda i frontalkrock. Och så en kort notis om att polisen misstänker vattenplaning men att däcken var ”godkända” och att ingen misstänks för vårdslöshet i trafik.

Däck slits fort

Näst efter bensin och spolarvätska är däcken det biltillbehör som tar slut fortast. Moderna breda högfartsdäck slits ännu snabbare än de däck som vi körde på bara för fem år sedan.

De T-märkta däck som är godkända för farter upp till 190 km/tim klarar lätt 4 000 mil, medan de H-märkta däcken (max 210 km/tim) som sitter på de flesta bilar i dag är slut efter knappt 3 000 mil. V-däcken som också blir allt vanligare tar slut ännu snabbare.

Vem tjänar på det?

De som nödvändigt ska ut och köra i farter runt 200, förstås. Men vi andra?

Nej, det är däcktillverkarna som tjänar mest på att sälja svindyra däck med kort livslängd.

Testat de stora märkena

Ändå är det just H-däck vi testat den här gången. H-däck som sitter på de flesta Volvo, Saab och en majoritet av de mellanklass- och stora bilar som säljs i Sverige.

Vi har testat de stora märkena som säljs mest och ett par däck i mellanprisklass. Som vanligt höll vi till hos en av de stora däcktillverkarna. Den här gången var vi hos Pirelli i Vizzola strax norr om Milano.

Helst skulle man ju vilja vara på neutral mark, men bara däcktillverkarna har testbanor för att mäta bland annat bromsning på våt asfalt, köregenskaper i regn och vattenplaning.

Just Pirelli var bland de första som hade en bana för att testa vattenplaning i kurva och en gång i mitten av 1980-talet välte vår testbil och blev totalskrot.

Den fick sladd, kanade rätt mot stålräcket, välte över räcket och ut på en parkering.

Den här gången gick det bättre. Inte minsta buckla på våra fyra Alfa 156 trots hårdkörning i en veckas tid.

Väntan på bättre väder

Då var det värre med temperaturen. När testlaget kom till Vizzola var det minusgrader!

Två svenskar och sex finnar fick varmköra vagnarna, lära känna banornas alla kurvor och ägna sig åt strövtåg bland ostar, torkad skinka, bläckfisk, pasta och rött och vitt vin tills temperaturen letade sig upp en bit över nollstrecket. Redan (!?) tredje dagen var det drygt tio grader varmt, fullt tillräckligt för att få bra testresultat.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln