Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Vem kör om vem i årets försäljnings- race?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-01-24

Ingen passerar Volvo V70 eller Saab 9-5. Men VW Golf blir omkörd av en Saab och en fransman kör om en annan fransman.

Någon som är förvånad?

Nej, så har det varit i 35 år. Och om inte Ford-gubbarna i Detroit hittar på något riktigt dumt kommer Volvokombin fortsätta att vara svenskarnas favorit många år än.

Men kanske inte den stora Volvokombin. Kanske den lilla tar över ledartröjan om några år.

Utvecklingen i Sverige går mot lite mindre bilar.

När Volvokombin blev svenskarnas favorit för ett par generationer sen var konkurrenterna lika stora bilar. Det var Ford Taunus och Opel Rekord som toppade försäljningen tillsammans med Volvo.

Nu är det bilar i Golfklassen som klättrar snabbast. Bilar med kompakta yttermått, hyfsade priser, lägre bränsleförbrukning men med massor av utrymme, säkerhet och komfort.

Ersättarna till Taunus och Rekord, Scorpio och Omega, är nerlagda, deras tid var ute. Modellerna som är en storlek mindre, Mondeo och Vectra har klarat sig bättre. Men 41:a plats på svensktoppen för Opel Vectra säger en del om vart utvecklingen gått.

För det är bilarna som är ännu en storlek mindre som vuxit snabbast. Ford Focus ligger på plats 11 och Opel Astra på plats 17.

Men där har också skett en annan förskjutning i bilförsäljningen under de allra senaste åren. Svenskarna har fått upp ögonen för den franska uppkäftigheten.

Först kom Renault uppbackad av det omfattande Volvohandlarnätet, sen kom Peugeot och Citroën på egna meriter.

Peugeot 307 körde som en raket upp på sjunde plats, bara 100 bilar efter Renault Mégane som faktiskt tappat en del. Och på 13:e plats den första småbilen, Peugeot 206.

Japanerna som dominerade allt utom den stora Volvoklassen för 15 år sedan för en tynande tillvaro. De har problem med att konstruera bilar för den svenska och europeiska marknaden. Men räkna med att de kommer tillbaka inom två, tre år.

Svensken kör allra helst Volvokombi, andra- och tredjevalet är en Saab. Men sen kommer det en massa smått och gott uppblandat med tysk lyx från BMW och Mercedes och en och annan Audi och japan.

På plats 26 kommer stöddiga XC90, en lyxjeep för minst 400 000 kronor, men de flesta är utrustade upp till närmare halvmiljonen.

Jeeparna är ett riktigt besvärligt problem i trafiken. Rent objektivt är de för stora, för tunga, för törstiga, för farliga i en krock och egentligen helt onödiga. Men jeepen är också, för att citera Askungen, "alldeles underbar".

Fyrhjulsdriften som följer med jeeparna mer eller mindre automatiskt men som också finns i allt fler vanliga bilar är ett annat problem. Vem behöver egentligen fyrhjulsdrift? Resan blir inte säkrare, vad än entusiasterna påstår, men det kostar mer i bränsle, slitage och reparationer.

Breda lågprofildäck av högfartstyp är en annan fälla som bilindustrin lurar in köparna i, påhejade av oss biljournalister, förstås.

Nya bilar originalmonteras med däck avsedda för högre hastigheter än bilen klarar av. V- och W-däck avsedda för farter upp mot 250 km/tim sitter regelmässigt på vanliga familjebilar som knappt orkar upp i 190 (och som aldrig körs fortare än momsad motorvägsfart!).

Däcktillverkarna slumpar högfartsdäcken till biltillverkarna av ett enda skäl: För att bilägarna sen ska fortsätta att köpa sådana däck när det är dags att byta. Och det är det genant snart! För högfartsdäcken slits ner betydligt snabbare än däck som konstruerats för vanliga familjebilar.

Hur blir försäljningen i år? Den blir som förra året, fast med ännu fler franska golfklassbilar och ännu fler jeepar.

Volvo V70 förblir Sveriges mest sålda bil. Saab 9-5 sedan och kombi tappar lite men behåller andraplatsen. Saab 9-3 ökar en aning (för att ta rejäl fart och köra om 9-5 år 2005 när kombin kommer).Både VW Golf och Volvo S40 och V50 kommer att öka och Volvomodellerna kör om Golfen.Och Peugeot 307 kör om Renault Mégane vilket är en sensation, det har aldrig hänt i den klassen förut.

SIGNALER

Collin vet när det slår om

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln