Robert Collin om bilåret 2002
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-12-18
Nya svenskar & gamla fransmän
Ett spännande bilår är till ända, i synnerhet för oss svenskar.
2002 var det där året på ett decennium som Saab kom med en helt ny bil. Nya mellanklassaren 9-3 ”som ska ta Saab ur krisen”.
Jo, den är bra, den bästa Saaben sen GM tog över, även om den kanske inte blir den räddare i nöden som Trollhättan behöver.
Då verkar den extremt nischade Volvo XC 90 mer lyckosam och helt rätt i tiden. Trots olyckskorparnas kraxande om att jeeparnas tid är förbi är kön till en ny Volvojeep närmast oändlig (nästan ett år.). Volvo gör allt för att öka produktionen så långt det går.
Jo, så kan det gå när man är svensk biljournalist, det här årets favoriter är svenska!
För mina andra favoritbilar är faktiskt fjolårets. Förra Årets bil Peugeot 307 och klippet Citroën C5 kombi.
En del kalkoner och mer eller mindre ljumma bilkonstruktioner har också presenterats under året. Dem försöker vi glömma så länge.
Saabiskt chassi
Saab 9-3 delar plattformen epsilon med Opel Vectra och ett gäng jänkebilar.
Men teknikerna i Trollhättan har filat en hel del på chassit för att göra det mera Saabiskt.
Bilen förenar god komfort med kontroll. På asfalt är nya 9-3 nästan mer BMW än originalet med exakt styrning och neutrala kurvegenskaper. I halka däremot kan det bli lite för mycket av det goda när baken viftar iväg. Inte alls som alla biljournalisters favoritbil Ford Mondeo som är riktigt giftig på vintern men kanske aningen för mycket för god Saabtradition. Eckehard Schwartz i chassilabbet får fila lite till.
Jobbigt för Saab
Men problemet för nya 9-3 är inte chassit utan karossen. Den är konventionell, för konventionell, inget särskilt. Det kan bli jobbigt när Saab ska försöka sticka ut ur mängden.
Volvo XC90 däremot banar egen väg bland offroadbilarnas onroad-gäng. Formen borde tilltala målgruppen, de amerikanska kvinnorna, mer än machobilarna BMW X5 och Mercedes M-klass och mer än Lexus lite väl könlösa mjukisjeep RX 300. Komforten i Volvon är lysande, köregenskaperna trygga och bäst av allt: Den har sju riktiga sittplatser, ett allt större krav i USA där familjebussarna tappar köpare till stadsjeep arna.
Men egentligen blir jag mest imponerad när någon tillverkare lyckas bygga en riktigt bra familjebil för rimliga pengar. Franska PSA med Peugeot och Citroën bygger de allra bästa familjebilarna för pengarna. Det var det ingen som trodde för tio år sedan.
Ny biltyp
Mellanklassaren Citroën C5 (från 167 000 kronor) gav jag omdömet ”mest bil för pengarna” redan förra året och lägger nu till ”mest vinterbil för pengarna”. Kombin är en riktig laståsna och den gashydrauliska fjädringen är världens bästa nivåreglering för den som lastar mycket.
Peugeot skapade en helt ny biltyp när man höjde taket ”lagom mycket” på Golfutmanaren 307. Bilen ser ut som en bil, men är nästan lika rymlig och praktisk som en liten familjebuss.
Trots höjden har 307 klassens bästa köregenskaper och riktig lyxbilskänsla invändigt. Och samtidigt hör den till de allra billigaste att köpa och äga.
Om jag hade ett större garage skulle jag köpa alla fyra!
En för att smiska småvägar med, en för att köra till hemmanet i Norrland, en för hustrun att köra ost med och en att slänga runt med på stan.
”Om jag hade ett större garage skulle jag köpa alla fyra”
Så plussar Bil
Robert Collin