Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Volvo tvingades tala tyst om sin säkerhet

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2009-04-02

Ford tonade ner erfarenhet om XC90:s vältskydd i rättegång om vältande jeepen Explorer

Jag hade fel. Ford blev en lika dålig ägare för Volvo som General Motors för Saab.

När Volvo sålde personvagnarna till Ford för tio år sedan var Ford extremt lönsamt och där fanns kunskapen, trodde Leif Johansson, att utveckla framtidens motorer.

Han hade fel, han också. Så länge de rambyggda pickuperna genererade vinsterna behövdes ingen produktutveckling, varken hos Ford eller GM. Eller hos Volvo och Saab.

Volvo fick inte vidareutveckla de fina fem- och sexcylindriga bensinmotorerna från Skövde utan tvingades använda de sexor som byggdes i England.

De blev betydligt dyrare än de svenska motorerna. Och sjukt törstiga!

Om Volvo fått utveckla sina egna motorer – och det hade gått, det visar de nya omarbetade Skövdedieslarna som är i klass med de bästa från BMW och Audi – hade situationen i dag varit en annan.

Samma sak skedde hos Saab som inte fick utveckla sina Södertäljemotorer. Trots att de motorer som GM Europa höll med inte var bättre, bara dyrare.

De gemensamma plattformarna är ett annat trist exempel. Nya V 70 är tyngre än förra modellen. Ja, så kan det bli när man ska samsas om gemensam teknik. Lättviktsteknik är dyrare och det passade inte Ford, som ju använder samma grund i Mondeo.

Men Volvo XC 90 är kanske det sorgligaste exemplet på vanskötseln. Bilen var världens säkraste och en av de snålaste stadsjeeparna när den presenterades för sju år sedan.

Och XC 90 blev snabbt Volvos bästsäljare, framför allt i USA där marknaden ropade efter lyxiga jeepar. Men succén hade blivit ännu större om Volvo fått marknadsföra bilen rätt: som den snålaste och säkraste!

Men just då var Ford indraget i en mängd processer sedan amerikanska stadsjeepen Ford Explorer visat sig extremt vältbenägen, med flera dödsfall som följd.

Det var farligt för Ford att visa offrens advokater att man inom koncernen hade kunskapen att bygga bilar som inte välte (Volvo var ju först med elektroniskt antivältsystem).

Därför tonades Volvos säkerhetsbudskap ner och för Fords skull har Volvo sedan dess blivit otydligt med sitt främsta säljargument – säkerheten.

Följ ämnen i artikeln