Volvos storsatsning på grönt och snålt
Publicerad 2013-09-13
Vi provkör Volvos nya motorer
Ett ögonblick David Lilja, som är på plats i Nice, där Volvo släpper en av årets riktigt stora svenska bilnyheter.
– Det är stort att Volvo kommer med nya motorer som de utvecklar själva och byggs i Skövde. På pappret är Volvo världsledande, med marginal vad gäller förbrukningen. XC60 med T6 ska dra 0,76 liter milen. Vi körde den väl på en liter milen, men då har vi kört i bergen och tryckt på lite lite extra. Helt ute och cyklar är de inte, men det är ett frågetecken innan vi testat på hemmaplan, säger David Lilja.
Tre motorer
Det handlar om tre motorer, som alla grundar sig på samma block – både för bensin och diesel. Alla kommer att vara fyrcylindriga, femmor och och sexor kommer att vara ett minne blott för volvos del, säger David Lilja. Trots det heter de nya bensinmotorerna T5 och T6, förvirrande nog.
– Den motor jag körde först är T6, i en XC60. Den har 306 hästkrafter och det var en trevlig upplevelse. Det är en trevlig, mjukgående motor. Den är väldigt kraftfull och det drar iväg bra, men den är ändå inte åt det sportiga hållet. Motorn har både turbo och kompressor. Kompressorn jobbar på låga varv och hörs rätt bra, vilket kan tänkas vara lite störande. Det låter som ett ylande på vissa varvtal. Sen förstärks basljud via högtalarsystemet.
Åttastegad automatlåda
– Stort är också den nya växellådan, en åttastegad automat, som är riktigt bra. Den växlar mjukt, är med på noterna och vet när den ska växla ner. Den är med när du trycker på gasen. Lådan finns till alla motorer, men går inte att kombinera med fyrhjulsdrift. Det blir den först på nya XC90, den stora stadsjeepen som kommer nästa år, säger David Lilja.
I övrigt omfattas inte alla modeller av de nya motorerna. För dagen kommer de att kunna erbjudas i S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80.
– Den andra motorn som jag just bekantat mig med är den nya dieselmotorn D4, säger David Lilja.
Det blir lite förvirrande för volvokunderna. Det finns nu en ny och en gammal D4, olika motorer med samma namn. Båda har lika många hästar, 181, men nya D4 är betydligt snålare. Men bara den gamla motorn kan fås med fyrhjulsdrift.
Mjukare diesel
– Jämfört med urgamla D5 känns nya D4 spontant som en snällare och mjukare motor, kanske inte lika burdus som sin föregångare. Nu ligger man närmare de tyska dieslarna, säger David Lilja.
De första tre motorerna i Volvos nya tvåliters, fyrcylindriga familj lanseras under hösten 2013.Alla dieselmotorer är miljöbilar och prispåslaget är 5 000 kronor. Volvo kommer alltså att ha fler valbara miljöbilar med den nya dieselmotorn. Som exempel släpper S60 med D4-motorn bara ut 99 gram koldioxid per kilometer.
Läs utförligare om de nya motorerna i nästa nummer av Bil som kommer ut den 25 september.