Snabbaste och dyraste Saaben
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-02-25
Collin provkör trimmade Hirsch-Hulken
BMW gör det. Mercedes gör det. Audi och Volvo gör det.
Och nu trimmar även Saab hemma i stället för att släppa i väg kunderna till allehanda trimfirmor.
Originaltrimmade 9-5 Hirsch är den snabbaste och den dyraste Saaben hittills. Pris: över en halv miljon kronor.
Hirsch är Saabs importör i Schweiz och har trimmat Saab sedan tio år. Hittills har de snabba bilarna varit avsedda framförallt för inhemskt bruk men när allt fler svenskar, amerikaner och andra väljer att trimma sin bil hos lokala trimfirmor tänkte Trollhättan om.
Sagt och gjort, Hirsch fick bli Saabs officiella trimmare.
Utvändigt markerar en djup frontspoiler och ett stort luftintag under stötfångaren att det handlar om något mer än den vanliga Aero-modellen, trots att Aero-emblemet sitter kvar på bakluckan och trots att det inte står Hirsch någonstans.
Accentuerade kjolar längs tröskellådorna förstärker intrycket av sportbil och bak avslutas bilen med dubbla avgasrör infällda i den nya stötfångaren.
Aeromotor med ökad effekt
Chassit är sänkt en centimeter för att förbättra köregenskaperna. Dessutom är både fjädrar och stötdämpare inställda för sportigare körning.
För att behålla greppet har bilen 235 mm breda däck på 18-tumsfälgar och genom ekrarna i framhjulen skymtar de stora fyrkolvsbromsarna märkta Performance.
Invändigt är det sportstolar fram, kolfiberpaneler och lättade pedaler utan gummin för att betona de sportiga egenskaperna.
Under huven slutligen har Hirsch satt tänderna i Saabs vanliga Aero-motor. Cylindervolymen är fortfarande 2,3 liter men effekten har ökats från 250 till 305 hk och vridmomentet från 350 Nm till 420.
Trimningen har gjorts med hjälp av nya insugningsrör, ny större turbo med större laddluftkylare, ny katalysator, nytt avgassystem och ny motorstyrning.
Radhusgrannen Roine hemma i Norrtälje hör till Sveriges mest hängivna Saab-entusiaster. Han slog ett par lovar runt Hirschen och sen ringde han på, extremt sugen på en åktur.
- Hmm, kevlar, sa han och strök med fingarna längs panelerna. Kevlarinläggen i ratten sa han inte så mycket om. Kanske tyckte han att det var att ta i. I varje fall blir greppet sämre.
Men ljudet när han startat motorn var det inget fel på. Det sög han i sig länge innan han körde i väg.
Klarar inte hästkrafterna
Accelerationen när vi kom ut på Kapellskärsvägen gav honom blandade känslor.
- Den flyttar på sig. Och jag som tyckte att min egen 9-5 Aero var snabb, sa Roine när han trampade gaspedalen i botten och bilen sköt iväg på en av de högsta växlarna.
Jag såg att han drömde sig bort i bilbytartankar.
Hirsch har gjort ett bra jobb men visst finns det invändningar mot resultatet. För det första är drygt 300 hästkrafter för mycket för en framhjulsdriven bil. Det rycker och sliter när man accelererar från stillastående, antisladdsystemet griper in men lyckas inte kamouflera problemen.
Men värre är att bilens chassi inte är tillräckligt bra ens när man fått upp farten. På slät asfalt går det bra men om man trampar ner gasen vid en snabb omkörning eller i en kurva där asfalten är sliten är det rena lotteriet om man ska komma dit man styr.
Bäst fungerar bilen som en snabb, relativt tyst och bekämt fjädrad långfärdsvagn.
Priset för Hirsch-Hulken är drygt en halv miljon.
Först 335 000 kronor för Aero-kombin i grundutförande, sen motortrimning, chassi och spoilerpaket för 161 000 kr. Förändringarna interiört kostar ytterligare 30 000 kronor. Totalt 526 100 kronor.
Hirsch har också en beskedligare trimsats som ökar motoreffekten till 280 hk och vridmomentet till 400 Nm. Ett trivsammare alternativ som dessutom är betydligt mer prisvärt: Bara 42 000 kronor, fast då syns ingenting utanpå.
Vill man lägga till sänkt och uppstyvat chassi går det 13 000 till.
Robert Collin