VW anklagas för nytt dieselfusk
Publicerad 2015-11-03
Amerikanska myndigheter: ”VW har återigen misslyckats”
Ytterligare fusk enligt amerikanska myndigheter – inget förbjudet enligt VW.
Nu har dieselskandalen utökats och enligt uppgift ska ännu en motor vara drabbad.
– Jag kan inte säga något i dagsläget mer än att Volkswagen förnekar att det har använts otillåten mjukvara, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen Group Sverige.
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejlaDet verkade som att skandalen kring VW-koncernens utsläppsfusk lugnat ner sig. Men nej, nu går amerikanska Environment Protection Agency (EPA, motsvarigheten till svenska miljödepartementet) ut och anklagar VW för ytterligare fusk.
Enligt EPA så känner även bilar med trelitersmotorn 3.0 TDI av när de testas, precis som de tidigare manipulerade motorerna. Med hjälp av mjukvara går då bilen in i ”testläge” vilket gör att utsläppen minskas – och den klarar de hårda certifieringskraven som finns.
Nio gånger över tillåtna gränsvärdet
EPA säger att motorn släpper ut kväveoxider som ligger på en nivå nio gånger över det tillåtna gränsvärdet.
– VW har återigen misslyckats i sin skyldighet att följa lagen som är till för att skydda den rena luften för alla amerikaner. Alla företag borde spela efter samma regler. EPA kommer tillsammans med våra statliga och federala partners att fortsätta utreda de här allvarliga frågorna, säger Cynthia Giles, på EPA i ett pressmeddelande.
”Oklarheter i testproceduren”
Volkswagen gick under måndagskvällen ut med ett pressmeddelande där de säger att:
”Ingen mjukvara med syfte att förändra avgasvärdena på ett förbjudet sätt har funnits installerad i 3,0 liters V6-dieselmotorerna”.
Men trots det så rasade aktien med fem procent på Frankfurtbörsen direkt efter avslöjandet.
– I dagsläget vet vi inte mer än vad som står i pressmeddelandet. Vi har bara den informationen att tillgå och Volkswagen förnekar att det har använts otillåten mjukvara – utan att det i stället är oklarheter i testproceduren. Jag vet inte vad som gäller i Europa och i Sverige, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagengruppen Sverige till Aftonbladet Bil.
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.