Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Försvarar motorn: ”Det är skitsnack”

Uppdaterad 2015-05-12 | Publicerad 2015-05-11

En ny monster-W12:a, en liten fyra stark som en åtta och en trepip med 272 hästar.

Volkswagen har avslöjat detaljerna kring framtidens motorer – och tar samtidigt dieselmotorn i försvar.

– Att kritisera den är som att arbeta emot klimatmålet, säger Heinz-Jakob Neusser.

Nästan 60 procent av bilarna som säljs i Sverige har en dieselmotor under huven – men samtidigt som vi dieselrevolutionen pågår här kritiseras bränslet rejält runt om i världen. I franska huvudstaden Paris vill borgmästaren förbjuda dieselmotorn och samma toner hörs i London. Nu tar Volkswagen-koncernens högste motorchef Heinz-Jakob Neusser motorn i försvar – och menar att kritiken är skitsnack.

– Som vi alla vet har motorn kritiserats för att bidra till dålig luft i städer. Men ärligt talat, som ett svepande uttalande, det är skitsnack.

– Att demonisera dieselmotorn är som att arbeta emot klimatmålen, sade han under Vienna Motor Symposium enligt Car and Driver.

Visade upp ny W12-motor

Men förutom att kritisera dieselkritiken visade Volkswagen också upp framtidens motorer. Och förvånande nog står de emot den rådande downsizing-trenden – och lanserar en förvånansvärt snål monstermotor för koncernen lyxbilar.

Det handlar om en nyutvecklad, bensindriven, 6,0-liters W12-motor som ska fungera i koncernens allra flådigaste åk från Audi och Bentley med prestanda i såväl terrängbilar som i sportbilar med topphastighet över 300 km/h tack vare 600 hästar. Genom cylinderavstängning och insprutningsteknik ska motorn klara sig på runt en liter per mil, i en lyxsedan, enligt Volkswagen. 

Lite mer jordnära är de två andra motorerna som koncernen också visade upp. Dels en ny 1,0-liters trecylindrig bensinmotor med elektrisk kompressor och 272 hästkrafter – samt en riktig tjänstebilsdröm; en ny 2,0-litersdiesel med hela 300 hästkrafter.

Följ ämnen i artikeln