Försvarar motorn: ”Det är skitsnack”
Uppdaterad 2015-05-12 | Publicerad 2015-05-11
En ny monster-W12:a, en liten fyra stark som en åtta och en trepip med 272 hästar.
Volkswagen har avslöjat detaljerna kring framtidens motorer – och tar samtidigt dieselmotorn i försvar.
– Att kritisera den är som att arbeta emot klimatmålet, säger Heinz-Jakob Neusser.
Nästan 60 procent av bilarna som säljs i Sverige har en dieselmotor under huven – men samtidigt som vi dieselrevolutionen pågår här kritiseras bränslet rejält runt om i världen. I franska huvudstaden Paris vill borgmästaren förbjuda dieselmotorn och samma toner hörs i London. Nu tar Volkswagen-koncernens högste motorchef Heinz-Jakob Neusser motorn i försvar – och menar att kritiken är skitsnack.
– Som vi alla vet har motorn kritiserats för att bidra till dålig luft i städer. Men ärligt talat, som ett svepande uttalande, det är skitsnack.
– Att demonisera dieselmotorn är som att arbeta emot klimatmålen, sade han under Vienna Motor Symposium enligt Car and Driver.
Visade upp ny W12-motor
Men förutom att kritisera dieselkritiken visade Volkswagen också upp framtidens motorer. Och förvånande nog står de emot den rådande downsizing-trenden – och lanserar en förvånansvärt snål monstermotor för koncernen lyxbilar.
Det handlar om en nyutvecklad, bensindriven, 6,0-liters W12-motor som ska fungera i koncernens allra flådigaste åk från Audi och Bentley med prestanda i såväl terrängbilar som i sportbilar med topphastighet över 300 km/h tack vare 600 hästar. Genom cylinderavstängning och insprutningsteknik ska motorn klara sig på runt en liter per mil, i en lyxsedan, enligt Volkswagen.
Lite mer jordnära är de två andra motorerna som koncernen också visade upp. Dels en ny 1,0-liters trecylindrig bensinmotor med elektrisk kompressor och 272 hästkrafter – samt en riktig tjänstebilsdröm; en ny 2,0-litersdiesel med hela 300 hästkrafter.