Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

”Jag har fått ett bud på 250 000 kronor”

Publicerad 2016-02-01

49-årig Umeåbo säljer ”Norrmalmstorgsbilen” Har stått gömd i en lada i 20 år

Här är flyktbilen som polisen ställde fram under Norrmalmstorgsdramat för 43 år sedan.

I 20 år har den stått gömd i en lada utanför Umeå. Nu är den till salu på Blocket.

– Jag har fått ett bud på 250 000 kronor, säger säljaren Mats Fahlgren till Aftonbladet Bil.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Under sju dagar stod Sverige stilla då gisslandramat på Kreditbanken på Norrmalmstorg höll på i slutet av augusti 1973.

I sin bok ”Stockholmssyndromet” berättar rånaren Jan-Erik Olsson om hur han och Clark Olofsson inifrån banken begärde att få en flyktbil.

”Polisen ville ge oss en Volvo men Clark ville ha något häftigare, en Ford eller BMW. Vi fick en blå Ford Mustang”, enligt TT.

Nu är den tänkta flyktbilen, en blå Ford Mustang till salu på Blocket, som Norran.se tidigare har rapporterat.

”Full efter tio minuter”

”Mustangen som ställdes fram som flyktbil under Norrmalmstorgs-dramat är nu till salu. Mycket jobb då kaross är ombyggd. Pris bud. Endast mail kontakt”, skriver säljaren som kallar sig för ”Clark”.

Bakom aliaset ”Clark” finns en 49-årig fastighetsförvaltare från Vännäs väster om Umeå, Mats Fahlgren, som i annonsen skriver att bilen är från 1971 och bland annat har 183 hästkrafter och har gått mellan 14 000 till 14 499 mil.

– Meningen från början var att jag egentligen ville annonsera om reservdelar till bilen för att färdigställa den i orginalskick, men jag kapade och kapade i annonsen, sedan blev det bara bilen kvar. Det är spännande att se om det finns något intresse, säger Mats till Aftonbladet Bil.

Den blå Ford Mustangen från 1971 har rätt chassi- och registreringsnummer som den framställda flyktbilen. Och intresse för bilen saknas knappast efter att Mats annonserade ut den i lördags.

– Mejlkorgen blev full efter tio minuter. Det har nog droppat in ett par hundra mejl där 40 procent av dem mest är nyfikna och funderar lite på bilens historik.

Hur kom du över bilen?

– Jag bytte till mig den av en klasskamrat på yrkesskolan 1987. Jag hade en BMW och han hade en Ford Mustang. Han ville prova rally med min BMW och jag ville ha hans Mustang för att testa dragracing. Så vi bytte rakt av. Då visste jag inte historiken och var rask med slipen och kapade ner bland annat hjulhus och innerskärmar.

”Hade redan börjat bygga om den”

Först i början av 1990-talet fick han reda på bilens historik, då en journalist ringde upp honom och gjorde honom uppmärksam att bilen var med i Norrmalmstorgsdramat. Journalisten hade varit polis och arbetat under händelsen i Stockholm 1973, då hade bilen varit avställd för trafik sedan 24 juli 1987, enligt Transportstyrelsens bilregister.

– Det är en häftig story givetvis. Men det var så dags då, jag hade redan börjat att bygga om den. I samma veva som jag fick reda på vad bilen varit med om så kom det in barn och hus i mitt liv, så jag ställde den uppe i ladan där vi bor. För ett år sedan bestämde jag mig för att väcka den ur sin ”Törnrosa-sömn” efter 20 år, och antingen så skulle jag bygga klart den, eller sälja den.

Vad säger din kompis i dag som valde att byta bort den?

– Han var med mig i ladan för ett år sedan då jag bestämde mig för att flytta den från ladan. Han sa bara: ”Det är så att man blir tårögd”.

Har du fått in något bud på den?

– Jag har fått ett bud på 250 000 kronor, det fick jag rätt snabbt, men sedan försvann den personen och har inte hört av sig sedan dess, så det var nog inte så seriöst, ha ha.

Trots att den ligger ute till försäljning är det inte säkert att Mats väljer att göra sig av med den.

– Säljer jag den vidare ska det vara till någon som vill bevara den och återställa den i orginalskick. Hittar jag ingen så behåller jag den och färdigställer den själv. Just nu är den inte gatlaglig, då den är ombyggd för dragracing. Golvet i skuffen måste bytas, den är ombyggd för stora hjul, innerskärmar fram är bortkapade. Rätt motor och drivlina ska också till bland annat, avslutar Mats som fortsatt lär få hålla koll på mejlkorgen efter nyfikna intressenter.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln