Nya Volvo blickar framåt – och bakåt
Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2013-08-29
Ikonen P1800 står modell för nya Concept Coupé
Här är första bilderna på Volvos nya konceptbil.
Den visar hur Volvo tänker sig framtiden.
Med rötter i 1960-talet.
Volvo har de senaste åren visat en konceptbil föreställande en stor lyxig coupé.
Efter flera smygvisningar visar Volvo nya Concept Coupé. Ersättaren till XC90 dröjer till nästa år – därför behövs något nytt att visa upp redan nu.
De nya bilderna visar första bilderna av hur nye designchefen Thomas Ingelath tänker sig Volvo. En vidareutveckling av de konceptbilar som Aftonbladets Robert Collin följt på nära håll, både i Shanghai och Frankfurt – där den här bilen kommer att visas om en vecka.
– Konceptbilen som Volvo visar, visar inte en kommande modell utan mer hur Ingelath tänker sig att Volvo ska se ut i framtiden, säger Robert Collin.
Spekulanter har gjort gällande att den nya konceptbilen, som spinner vidare på "Concept You" och "Concept Universe", är till för att göra den viktiga Kina-marknaden nöjd. En marknad som skriker efter stora, lyxiga europeiska bilar. Volvos ägare Geely är en växande tillverkare i Kina och behöver Volvos goda rykte för att lyckas.
Nystart
Men nu är det något av en nystart för Volvo.
– När förre designchefen Steve Mattin fått sparken anställde dåvarande Volvochefen Stefan Jacoby Thomas Ingelath som ny designchef. Både Jacoby och Ingelath kommer från VV-koncernen. Ingelath anställdes för att föra Volvos designspråk tillbaka till rötterna, säger Robert Collin.
Ingelath har varit på Volvo i snart två år. Enda gången han sagt ett ord utåt, var i en kort intervju med Aftonbladet i våras.
– Att han inte är förtjust i Volvos nuvarande formspråk framgick mellan raderna, säger Robert Collin.
Mattin fick sparken av två skäl, enligt Robert Collin. Dels för att formgivningen drog iväg åt fel håll, bort från Volvos rötter där funktionalism var ett ledord. Och dels för att han var en dålig arbetsledare. Av dagens Volvo-bilar är det bara gamla XC90 som bär med sig det gamla Volvoarvet, alla andra modeller är ritade under Mattins tid.
Men nya konceptbilen är en smalare och smärtare vision än de stora bilar som visats tidigare. Concept Coupé är baserad på den helt nyutvecklade SPA-plattformen, som ska ligga till grund för alla nya modeller, och är 4,5 meter lång. Förvänta er inte att få se bilen i produktion inom en snar framtid. Först ut är nämligen en ersättare till snart tolv år gamla XC90, som kommer ut nästa år. Sen ligger V70 och S80 på tur.
Form i första hand
Det är spännande att se hur designchefen Ingelath tänker sig Volvo framöver - och det är därför vi har den här konceptbilen i första hand.
Vad som finns under skalet vill inte Volvo prata mycket om just nu. Nu är det form som gäller. Och nästa koncept lär antagligen visa hur nästa XC90 ska se ut.
– Volvo Concept Coupé är ingen futuristisk drömbil. Den har skapats för att demonstrera möjligheterna hos den nya plattformen – den självsäkra hållningen, proportionerna och de mest viktigaste designelementen. Även om helt nya XC90 är en helt annan sorts bil kommer man omedelbart att se släktskapet när den presenteras nästa år", säger Thomas Ingenlath.
Självförtroende och visioner
Men det är viktigt att visa att det pågår ett arbete. Volvo tappade dyrbar tid med Ford som ägare. Många nya modeller blev hängande i luften. Med kinesiska Geely som nybliven ägare har det satsats rejält – nya Concept Coupé som visas i Frankfurt nu i september är därför viktig för Volvo för att kunna visa att man är en tillverkare med både självförtroende och visioner.
Och visst är konceptet läckert – oavsett om man gillar klassiska P1800-former eller nya Aston Martin-linjer. Men framför allt: Volvo är på banan.