Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Chrysler Crossfire - korseld i cabligan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-08-22

Liten, tuff och cruising-vänlig

Roadstern är allra bäst med taket nere.

Nu är det korseld från USA. Crossfire Cab är här.

Liten, tuff och cruising-vänlig.

Tvåfärgat läder i god kvalitet blandas med blank plast på reglagen.

Utan tak ser Chrysler Crossfire både längre och lägre ut. Samt, om möjligt, tuffare än takförsedda Crossfire.

Roadstern är klart mindre kontroversiell utseendemässigt och mer lättsmält för köpsugna sportbilsälskare.

En annan fördel är att takhöjden är obegränsad när suffletten är nere.

Det tar 22 sekunder att fälla ner tygsuffletten.

Taket är av tyg med flit, Chrysler ville ha ett mer traditionellt utseende, fjärran från konkurrenternas plåtcabbar.

Merca-motor

En av de värsta konkurrenterna är för övrigt halvsystern Mercedes SLK.

Under skalet på Crossfire, med eller utan tak, döljer sig nämligen förra generationens SLK - alla moderna plåtcabbars moder och fader.

Ett annat arv från förra SLK är Mercedes "gamla" V6-motor på 218 hästkrafter.

Det imponerande vridmomentet gör att den sexväxlade manuella lådan nästan känns överflödig i den 1 424 kilo tunga roadstern.

Bagageutrymmet delas med suffletten och har man taket nere minskas det tillgängliga utrymmet med 80 liter. Av 184 liter blir bara 104 liter kvar.

En oerhörd njutning

Denna bils fördel är alltså att åka öppet utan massor av bagage.

Man sitter lågt och den kraftigt lutande rutan sträcker sig långt bak, nästan mot huvudet.

Vid cirka 70 km/tim tränger en lätt turbulens ner i cockpiten. Crossfire har inga finesser av typen varmluft i nacken som nya SLK, men i gengäld verkar den funka fint aerodynamiskt.

Det lilla draget blir knappt värre med ökad fart, och att cruisa i halvsnabbt tempo är en oerhörd njutning.

Likt kupén kan dock köregenskaperna bli lite lynniga på gränsen för väggreppet.

De enorma bakdäcken håller i så länge att när de väl släpper så händer det snabbt.

Så kör lugnt. Det är också skönaste sättet att använda nya Crossfire Cab.

Chrysler Crossfire Cabriolet

Alexander Bloch (bil@aftonbladet.se), Robert Petersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln