Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Blindskottet: Kia Opirus

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-17

Känslan i magen blir unik: 375 000 kronor för lyxig pyskörning

PROVKÖRT. Fem meter välutrustad lyxlimmo för 375 000 kronor låter som ett fynd.

Intresserad?

Ta då en provtur först.

En unik känsla av att ha valt något som saknar konkurrens – så beskriver Kia själva sin Opirus i en silverglänsande lyxbroschyr.

Visst.

Skulle jag ha köpt en Opirus skulle känslan i magen åtminstone vara unik för mig: 375 000 kronor för en Kia. Har jag gjort bort mig nu igen?

Lyxlimpa

För pengarna får man en snudd på fem meter lång lyxlimpa på 1,9 ton laddad med läderklädsel, automatlåda, regnsensor, elinställbara framstolar, armstöd med inbyggd kylbox, farthållare, backsensor, klimatanläggning med separata zoner fram och bak samt en rejäl stereo.

För drivningen – på framhjulen – svarar en V6-motor på 3,5 liter som ger 203 hästar.

Vore bilen tysk kostade den – minst – en halv miljon.

Säkerhetspaketet är också rejält tilltaget:

Tio krockkuddar, xenonlampor, antisladd och antispinn.

Ändå räknar Kia bara med fyra stjärnor i Euro Ncap.

Mysig pyskörning

Jag sväljer alla funderingar kring kylarens design och kliver in i bilen som på ytan verkligen gör allt för att kännas lyxig.

Sjunker ner i de fluffiga läderstolarna. Överallt finns träimiterad plast på ett brackigt vis. Styrningen är extremt lätt i stan och automatlådan jobbar riktigt mjukt.

Motorn snurrar på snällt där framme så länge varvtalen är beskedliga, på topp går det ganska rått.

Pyskörning är riktigt mysigt, karossen nästan svävar fram. Men på ojämn väg snubblar nästan hjulen över ojämnheterna, så pösigt och krängigt är det.

Bilens väsen skriker absolut inte efter högre hastigheter men man måste ju testa lite och visst styvar styrningen upp sig under press.

Men bilen understyr kraftigt och använder flitigt både antisladd och antispinn.

Till och med ABS-bromsarna är ovanligt lätt-triggade.

Baksätet bäst

Fjädringen kan ställas i ett sportläge och då får man lite karosskontroll, men det är fortfarande mycket mer våkglädje än körglädje.

Bästa platsen är tveklöst – baksätet.

Tyvärr förstör vägbullret komfortbetyget och synar man sömmarna känns detaljerna billiga.

Kias ”payoff” är ”The car that cares” – men maken till bil som inte bryr sig om trender och konkurrenter går inte att hitta.

Opirus är kanske kanon i Korea.

Men inget annat än ett knasigt blindskott i Sverige.

Kia Opirus

Alrik Söderlind (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln