Dieselhybrid i startgroparna
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-04
Citroën har planer på en extrem bränslesnål version av C6.
Citroën vill bli först med diesel-hybrid.
Vi testar tekniken i konceptet Hypnos.
Vanligtvis är det hårda restriktioner när vi provkör en konceptbil. Max 30 km/tim och inga stora rattutslag. Men nu susar jag fram i Citroëns framtidsvision Hypnos och den digitala mätaren visar 85 km/tim. Det här är en förvånansvärt körbar konceptbil även om tekniken är långt ifrån förfinad.
Motorn är grejen
Poängen med Hypnos är dieselhybriddrivningen. Från start smyger jag iväg på eldrift och bakhjulsdrift men snart kopplas dieselmotorn in och framhjulen tar över. Vid kraftig acceleration och vid dåligt väglag blir bilen fyrhjulsdriven.
Citroën vill vara först med tekniken som ska placeras i kommande DS5, en lite lyxigare Cittra. Men troligen blir Peugeot först denna gång med hybridversionen av nya 3008 (se test på sid 48). Fransmännen har valt en enklare hybridteknik med beprövad batteriteknik för att hålla vikt och pris nere.
Bilen går upp till till fem kilometer på ren eldrift. Det räcker för att köra genom Paris säger man och tanken är att satsa på låg förbrukning av fossilt bränsle hellre än att lasta i fler tunga batterier.
Elmotor på 200 hästar
Effekten med elmotorn är 200 hästar, dieselmotorn står för 163 hk och så mycket effekt känns inte nödvändigt.
Formmässigt är Hypnos intressant, fronten kommer vi att känna igen i framtida Citroën. Det handlar om mjuka former och långa flytande linjer.
Designen bak med integrerat cittramärke och den vilda interiören med ett prisma i stället för normala instrument är långt från produktionsplaner.
Text och foto: Martin Ström