Audi A6 Avant mot Volvo V70
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-05-09
Achtung - svenska folkhemskombin utmanas
Volvo V50 fick stryk av tyska Audi A6 i omröstningen ”Årets bil i världen 2005”.
Nu kommer kombin A6 Avant – då skickar vi ut storebror i Volvofamiljen, V70.
Frågan vi ställer oss: Klarar folkhemskombin att hålla den nya tyska livsstilsvagnen bakom sig?
Thomas Berggren/text
Börje Thuresson, Peter Gunnars och Richard Sjösten/foto
Här kommer Audis alternativ till Sveriges mest sålda bil, Volvo V70.
Audi A6 Avant, en bred, låg och muskulös kombi.
Körglad och rymlig och lite dyr.
Frågan är: Slår den Volvo V70?
Femte generationen Audi A6 Avant ska bli Audis vapen mot en hårdnande konkurrens från olika håll – inte minst från den svenska bästsäljaren, Volvo V70.
Nya A6 Avant är i alla avseenden helt ny, inga delar är ”carry over” från den tidigare modellen. Och det är uppenbart att Audi vill föra upp A6 Avant ett steg på prestigestegen genom att ladda in detaljer och utrustningsalternativ som hittills varit förebehållna lyxlimousinen Audi A8.
Därför kan vi nu utrusta nya A6 Avant med bland annat luftfjädring, däcktrycksövervakning (samt däcktemperatur), aktivt kurvljus, aktiv farthållare med avståndsradar och ”advanced key”, ett nyckellöst system.
Behåll alltså nyckeln i byxfickan – bilen låser upp sig själv och allt man behöver göra för att köra är att kliva in och trycka på startknappen.
Runda former
Designen av den nya kombin följer Audis nya formspråk.
Alltså runda former men det har tillkommit ett antal nya veck och knivskarpa, stylade linjer.
Bakluckan är framåtvinklad vilket redan utifrån avslöjar att detta inte är en ny folkhemskombi, utan snarare en livsstilskombi.
Rakt bakifrån ser nya A6 Avant bred, låg och muskulös ut men så har den också vuxit rejält – nu hela 4,94 meter lång och 1,86 meter bred.
Vi behövde inte köra många meter för att förstå att nya Avant i allt som rör kördynamik är betydligt bättre än föregångaren – som ju ständig fick kritik för ett trist chassi.
Nya A6 Avant har fått 25 procent vridstyvare kaross, längre fjädringsväg och chassit har därmed kunnat stämmas av bättre. Nu håller fjädring och stötdämpare karossrörelserna nere till ett minimum och A6 Avant känns verkligt följsam i rörelserna.
Känns lite gammal
Med oss på färden uppe i bergen i Spanien hade vi en Volvo V70 2,5T – för att se hur Sveriges mest sålda bil står sig i jämförelsen.
Prismässigt hamnar V70 2,5T och A6 Avant 2,4 på ungefär samma nivå – det skiljer bara 4 500 kronor.
Inte oväntat känns Volvo V70 en smula gammal, både i formen och kördynamiskt, när den ställs mot nya A6 Avant.
Volvo V70 kränger mer men väggreppet är minst lika bra som hos nya A6 Avant.
Chassimässigt är grundkaraktären i nya A6 Avant understyrd. Men det nya chassit är så fint avstämt att balansen, utom i extremt snabb körning, är bra nära neutral.
Lastväxelreaktionerna är mycket små och på det hela taget är nya A6 Avant lättkörd och kvickfotad. Volvo V70 kränger mer men har likartad, fin balans och väggrepp.
När vi ställer bilarna sida vid sida är det lätt att se att nya A6 Avant är klart större. Noga räknat skiljer det 21 centimeter i längd och A6 har en hel decimeter längre axelavstånd än V70.
Detta märks naturligtvis inuti, främst i baksätet. Nya A6 Avant har ett särdeles rymligt baksäte och speciellt är det gott om benplats.
Bilarna är ungefär lika breda inuti, men i kupélängd vinner A6 Avant en lätt seger. Samma förhållande gäller lastgolvets längd. Med fällt baksäte mäter vi lastgolvets längd till hela 194 centimeter i A6 Avant – Volvo V70 är två decimeter kortare.
Bredden i lastutrymmet är dock fortfarande Volvos paradgren – 113 centimeters bredd mellan hjulhusen mot A6 Avant 105 centimeter låter kanske inte överlägset. Men det är stor skillnad i praktiken.
Prydligt lastutrymme
Lastutrymmet i Audi A6 Avant är mycket prydligt, snyggt inklätt och här finns ett bra system med lättmetallskenor i golvet samt ett lastnät som fästs i skjutbara små slädar (standard). För 1 700 kronor (prisvärt) kan man köpa till flyttbara avdelare och band som ger stor möjlighet att förankra lasten och skapa olika avdelningar i lastutrymmet.
Flexibiliteten i lastutrymmet i A6 Avant hämmas dock av att lastgolvet inte blir plant när man fäller baksätet.
Tyvärr blir det en smula uppförsbacke längst in men Audi har åtminstone undvikit att få en tröskel till det inre lastutrymmet.
Man sitter lägre i nya A6 Avant än i Volvo V70 men det är faktiskt lika lätt att hitta en bra körställning i båda bilarna.
Audis förarstol är utmärkt men ingenting går upp mot stolarna i V70. I baksätet blir emellertid Volvo V70 utklassad av A6 Avant – när det gäller benutrymme.
Rysligt obekväm mittplats
Däremot är nya Avant är i praktiken bara tvåsitsig i baksätet, mittplatsen är rysligt obekväm.
Instegspriset för 2,4-litersmodellen är 308 400 kronor och då ingår klimatanläggning samt multimediasystemet MMI. Inroparen på dieselsidan blir 2,0 TDI som dyker upp till sommaren. Den kommer att ha ett baspris på 315 800 kronor.
Tjänstebilssektorn växer just nu och detta faktum vill naturligtvis Audi utnyttja. Med nya Avant har den tyska tillverkaren nu en bil som kan matcha den svenska folkkombin.
Och Audi har klokt nog följt Volvo och jobbat hårt för göra sin stora kombi flexibel – inte minst i lastutrymmet. Däremot kan det tyckas lite nonchalant att strunta i att skapa en plan lastyta längst in men det är ett mycket medvetet beslut.
– Våra kundundersökningar visar med stor tydlighet att de som köper en kombi i den här klassen bara vill ha lite mer utrymme. Om lastgolvet är plant eller inte spelar ingen roll för våra kunder, sa Audis representanter vid premiären.
Volvo V70 finns i ett otal utföranden med olika motorer samt både manuell och automatväxellåda. Men Audi är värre – förutom en smidig sexväxlad manuell finns det två olika sorters automalådor att välja mellan till A6 Avant.
Steglös sjustegad låda
Dels en traditionell femväxlad automat, dels en helt ny steglös automatlåda, Multitronic, som paradoxalt nog har sju fasta steg.
Multitronic-lådan fungerar alltså som en sjuväxlad automatlåda och den växlas endera med små vippor bakpå ratten eller med spak.
Systemet fungerar ypperligt, efter en stund har man vant sig vid vipporna och vill inte växla på annat sätt. Men för den som tröttnar kan det vara skönt att veta att lådan även fungerar som vanlig automat om man inte rör vipporna.
Den som vill ha fyrhjulsdrift väljer Quattro till sin A6 Avant. Och till V70 beställer man en AWD.
Systemen fungerar likartat – Volvo använder i dag svenska Haldex-systemet som väl matchar Audis tekniskt lite mer avancerade system.
Nyare konstruktion
Dött lopp där, således.
Men att Audi A6 Avant är en nyare konstruktion märks på punkt efter punkt när man jämför bilarna mot varandra. Fortfarande hänger V70 med. Men A6 Avant har kört förbi när det gäller utrymme och komfort.
Åren kräver sin tribut. Även i bilvärlden.
Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)