Bättre, större ... men dyrare
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-01-07
Nya Toyota Yaris billig invändigt – till det höga priset
Lilla succébilen Toyota Yaris har blivit lite större. Lite bättre på det mesta. Och mycket dyrare.
För dyr? Kanske, för konkurrenterna har också blivit bättre, utan att höja priset på samma sätt.
Grundpriset avskräcker inte, 127?500 kronor. Men då får man inga bakdörrar, en alldeles för liten motor, knappt någon utrustning. Eller mera konkret, då får man en tredörrars bil med en liten trecylindrig motor som visserligen gör sitt jobb, men högljutt och ansträngt, och man saknar bland annat luftkonditionering.
Förmodligen kommer ingen Yaris att säljas billigare än 156?100 kronor i Sverige. Och det är mycket pengar för en småbil, även om det är en Toyota.
Utvecklad för Europa
Precis som den förra modellen, som kom 1999, är nya Yaris utvecklad för Europa, i Europa. Den nya är ännu mer ”europeisk” med bland annat betydligt bättre köregenskaper, både säkrare och med mer körglädje.
Den internationella presentationen i Södra Frankrike gav möjlighet till rätt hårdhänt körning både i stadsmiljö, på motorvägar, vanliga landsvägar och upp längs smala vindlande bergsvägar.
Så länge vi höll oss inne i stan räckte den nyutvecklade trecylindriga motorn på 69 hk till mer än väl.
Den manuella växellådan är smidig och distinkt och sikten åt alla håll alldeles utmärkt.
Stenhård fjädring
Enda plumpen inne i stan, men väl så irriterande i längden, är den stenhårda fjädringen som smäller till över varje brunnslock och asfaltskarvar.
Ute på motorvägen surrar den lilla motorn mer än lovligt ansträngt och det krävs ett flitigt växlande för att inte tappa farten i uppförsbackarna.
Men för bara 4?400 kronor till (förbluffande billigt i sammanhanget!) får man den utmärkta fyrcylindriga mo
torn på 86 hk som är bättre anpassad för den högbyggda bilen.
Enligt tillverkaren drar den större motorn 0,60 liter milen blandad k örning mot 0,54 för den mindre, men frågan är om inte den större motorn är snålare i praktiken, eftersom den inte måste jobba så ansträngt.
Hur som helst, med den större motorn blir bilen både livligare och mer avslappnad att köra.
Svagt understyrd
Karaktären är svagt understyrd, det vill säga att går det för fort i kurvan så vill bilen hasa över framhjulen. Det känns tryggt och bra, och antisladdsytemet jobbade lågmält men effektivt när temperaturen sjönk ner mot noll på de regnvåta alpvägarna norr om Nice.
Inne i bilen är det spartanskt, korrekt, men materialvalen känns billiga. Det är hårdplast av öststatsmodell och luckorna till de många förvaringsfacken smäller igen med en sprucken klang.
”Komfort” – o nödigt dyr lyx
Utrustningspaketet ”Plus” är nödvändigt för att bilen ska kännas lämpligt utrustad. Då får man luftkonditionering, en bättre radio och både förarstol och ratt kan justeras i höjdledd.
Lyxpaketet ”Komfort” känns mer undgängligt med sin automatiska klimatkontroll, nyckeln ersatt av en
startknapp och aluminiumfälgar. Om inte annat avskräcker priset – 27?300 kronor!
Acceptabelt benutrymme
Yaris har vuxit 11 centimeter på längden, 4 på bredden och 3 på höjden. Dessutom har hjulbasen vuxit med 9 centimeter. Numera är det gott om plats både fram och bak och baksätet är som tidigare justerbart i längsledd. Nu är benutrymmet acceptabelt även med sätet i sitt främsta läge, och då är också bagaget imponerande stort.
Nedfällbara baksätet
Med sätet tillbakaskjutet blir det riktigt gott om plats bak och insteget är bekvämt både bak och fram, bilen är så hög att man inte behöver vika ihop sig för att komma in i bilen.
Och den som vill köra mycket bagage fäller enkelt ner baksätet i golvet.
En decimeter längre
Första generationen Yaris är en slitstark succé som faktiskt säljer bättre för varje år.
Ersättaren är bättre på precis allting, utom möjligen fickparkering, eftersom den vuxit en decimeter. Frågan är bara om priset blivit för högt?
Robert Collin