Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Saab-extra

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-17

Du har missat en viktig poäng, Collin

Du har missat att Saab 9-7X ska säljas i USA, här kommer den att jämföras med andra amerikanska SUV:ar inte med andra Saabar.

Jämfört med en riktig Saab är det mycket möjligt att den är skräp men den verkar i alla fall bättre än en Trailblazer.

Du har missat att Saab 9-7X kommer att marknadsföras som europeisk premium, och därför jämföras med Lexus RX och Volvo XC90, inte med amerikanskt lågpris.

Än en gång är du inte objektiv

Det visar ännu en gång att du har en anti-amerikanskt agenda och inte är objektiv. Det är helt ok om du inte tycker om känslan och designen hos moderna amerikanska bilar, men det skiljer sig inte mycket i dagens bilmarknad mellan olika fabrikat när du tittar på specifikationer. Det är möjligt att amerikanska truckar har dåligt med utrymme, men att skriva att alla amerikanska bilar är små invändigt, det stämmer helt enkelt inte.

Slående hur dålig systerbilen var

Du har helt rätt, det är pinsamt och obehagligt att GM devalverar Saabs varumärke, både i USA och i Europa. Min hustru körde en Oldsmobile Bravada (systerbil till Saab 9-7X) och det var slående hur dålig kvalitet det var på bilen.

Nu ska Saab bryta sig loss

Hej Collin. Tycker inte du som jag att det är hög tid nu för Saab att bryta sig loss ifrån GM och att Saab blir Saab igen.

Vad fins det för möjligheter för att Saab att kunna göra det. För GM verkar ju inte vara nå intresserade av Saab, för dem verkar ju Saab bara vara en utgift, en börda. För det är ju som du säger i din utmärkta artikel om den nya Saaben , om Saab skall bestå som märke måste den byggas i Sverige. Vad kan nu Saab göra på fem år för att bryta sig loss ifrån GM!

Volvo visar att det går att leva ett eget liv inom en amerikansk jättekoncern. Men jag håller med, ska GM fortsätta sin våldtäkt på Saab borde vi reagera, om inte annat som medmänniskor.

Amatör som inte kollar fakta

Du skriver att Saab 9-7X har stel bakaxel. Som du kan se i broschyrer och annat har den ”independent suspension”. Amatörmassigt att inte ha bättre koll på fakta!

Indepentent (individuell) hjulupphängning fram, stel axel bak, står det i broschyren, men då måste man förstås läsa HELA meningen. Ett alternativ är att böja sig ner och kolla under bilen. Jag har gjort båda.

Så ska en Saab se ut!

Så ska en Saab se ut!

Jämför inte med lågpris

Du har missat att Saab 9-7X kommer att marknadsföras som europeisk premium, och därför jämföras med Lexus RX och Volvo XC90, inte med amerikanskt lågpris.

Följ ämnen i artikeln