Kul, cool - och säker
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-13
Robert Collin provsitter Volvos nya cabriolet
FRANKFURT
Snygg att titta på.
Säker att krocka i.
Sannolikt körglad.
Nya Volvocabben som visades i Frankfurt i går är kanske en ny klassledare.
Det finns mycket som gör nya Volvo C70 speciell. Det tredelade plåttaket är kanske mest spännande - det ger betydligt bättre utrymmen, men är en utmaning när det ska lägga sig tillrätta under bakluckan.
En annan utmaning är att få det tätt mot regn och vind. Vi minns gamla C70 som läckte som ett såll.
Hög säkerhet
Ingen ny Volvo utan högsta tänkbara krocksäkerhet. Nya C70 har förmodligen den styvaste vindruteramen av alla cabbar. Störtbågar hoppar upp automatiskt om bilen slår runt.
Desutom har C70 krockgardiner i dörrarnas översida. De reser sig rätt upp och skyddar om bilen slår runt. Gardinerna klarar ett par varvs rullning innan de tappar spänsten.
Nya C70 är baserad på Volvo S40, men så när som på motorhuven är inte en enda karossbit gemensam. C70 är en decimeter längre och ett par centimeter bredare.
Invändigt är det samma instrumentpanel som i S40, men sedan är allt nytt.
Bak är det plats för två, med relativt bra plats för ben och armbågar.
Med taket nerfällt är det välpackat i bagaget. Men det går att pilla ner mjuka väskor i ett 20 centimeter stort "brevinkast" under takpaketet.
De andra har tygtak
Viktigaste cab-konkurrenterna är Saab 9-3, Audi A4 och BMW:s 3-serie, som alla har tygsuflett.
På bilsalongen i Frankfurt visar Volkswagen en ny cab baserad på Golf som också har ett tredelat plåttak. Den är aningen mindre än Volvon och lite billigare.
I mitten av december finns C70 i Volvohallen, och i mars börjar leveranserna.
Volvo C70
Volvos konkurrenter
Robert Collin