Sportbil och laddare ska ge Nissan fördel
Uppdaterad 2017-10-12 | Publicerad 2017-10-10
Kampen mellan producenter av elbilar hårdnar.
För att attrahera köpare tar Nissan två nya grepp.
En sportigare version av Nissan Leaf.
Och montering av 1 000 snabbladdare runt om i Europa.
Uppenbarligen känner Nissan, som med sin Leaf-modell förfogar över världens mest sålda elbil, av hotet från Tesla Model 3. Det japanska företaget tar två nya grepp för att sälja nästa generation av elbilen.
Snabba ryck
Först utlovas en sportigare variant – Nissan Leaf Nismo, som kommer i slutet av 2018. Sportchassi, prestandadäck och bättre aerodynamik ska bland annat innebära att den accelererar 0-100 km/tim på sex sekunder. Och målet är att locka en ny och lite sportigare publik.
Företaget ska under de kommande 18 månaderna dessutom sätta upp 1 000 snabbladdare runt om i Europa. Ungefär lika många stationer som konkurrenten Tesla har i Europa idag.
Rullar ut i Tokyo
Förutom snabbladdarna lanserar Nissan också två snabbladdare, att använda hemma eller på jobbet, på 7 respektive 22 kW. Nissan har också visat upp ett energilagringssystem – xStorage. Många idéer och mycket prestanda som påminner om det Tesla samtidigt erbjuder.
På bilsalongen i Tokyo, i oktober, visas Nissan Leaf Nismo upp i konceptform med nya designdetaljer och ett tuffare utseende.
Samma pris?
Andra generationen av en mer traditionell Leaf ska gå att köpa i Japan redan nästa månad och beräknad säljstart i Sverige för den är i februari, 2018. Priset är okänt men flera indikationer tyder på att det troligtvis kommer ligga omkring nuvarande pris – 360 000 kronor.
Fotnot: 45:e upplagan av Tokyo Motor Show 2017 är öppen för allmänheten 27 okt–5 nov.