Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Stockholms stad tar med miljözoner i budgeten

Uppdaterad 2018-04-06 | Publicerad 2017-10-09

Nu tar Stockholms stad ett steg närmare ett dieselförbud.
I höstens budget satsar man på miljözoner.
– Vi måste få ordning på Stockholms luft, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Nu är det klart - Stockholm stad tar med satsningen på miljözoner i höstens budget.

När den styrande majoriteten i Stockholms stad på onsdag lägger fram sin budget står det klart att dieselbilsförbudet är med.

Nu ska arbetet med miljözonerna sättas i gång på allvar.

– Nu skriver vi in i budget att vi ska jobba med det, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Väntar nu på regeringen

Transportstyrelsen har redan föreslagit två olika miljözoner inom Stockholms innersta stadskärna. Regeringen behandlar just nu förslaget men statsministern gav grönt ljus till miljözoner redan i sin regeringsförklaring. Sveriges kommuner kommer att få införa nya miljözoner, som ska stänga ute äldre bensin- och dieselbilar.

Bakom Stockholms stads remiss stod en enig kommunstyrelse

– Alla partier i kommunstyrelsen står bakom att vi vill ha miljözoner som ett redskap att använda. Alla vill ha den möjligheten. Vi måste få ordning på Stockholmsluften, säger Daniel Helldén.

Regeringens förslag kommer presenteras inom kort.

– Vi väntar på förordningstexter om vad det blir för regelverk till detta. Tanken är att vi så snart regeringen har presenterat förordningen ska gå vidare och titta på var dessa zoner ska vara.

Så länge tycker han att Stockholmare ska avvakta köpet av dieselbil.

– Jag kan bara råda stockholmarna i väntan på regeringens besked om att låta bli att köpa en dieselbil. Om man ska köra dieselbil i innerstan, låt bli att använda den i innerstan.

”Råder inte över datumet”

Enligt Helldén är det oklart hur Stockholms stad kommer använda Transportstyrelsens förslag.

– Jag kan inte svara på frågan hur exakt miljözonerna kommer implementeras. Vi kommer utgå från luftkvalitetsfrågan. Det är viktigt att få bort kväveoxiden. Vi har sagt att vi ska använda de här miljözonerna men inte i vilka exakta nivåer. Hornsgatans mätningar slår i taket. Det är frågan om vi ska ha miljözoner för speciella kvarter eller stadsdelar. Det ska vi titta på så snart vi får fram förordningstexten.

I Transportstyrelsens förslag skulle miljözonerna införas först 2020.

– Vi vet inte vad regeringen sätter för datum, om det blir nästa år eller 2020. Vi vet att Stockholms luft är dålig och att många tar skada av det här, folk med astma och de i riskgrupper. Det är farligt och folk dör av kväveoxid. Vi borde använda miljözonerna så snart som möjligt, men som sagt än så länge råder vi inte över datumet, säger trafikborgarrådet.

Stockholms stad klubbar formellt budgeten först den 16 november.

– Vi presenterar det här i oktober och det antas i november. Förhoppningsvis kommer regeringen med sin precisering i väntan på det här.