Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Nya superbilen med 2 400 hästkrafter

Uppdaterad 2015-06-03 | Publicerad 2015-06-02

Glöm Lambo och Ferrari.

PSC Motors har lanserat en riktig monsterbil med 2 400 hästkrafter.

– Ingen behöver 1 000 hästkrafter, så vi gav den mer, säger PSC vd Antonio Calva.

PSC Motors är den lilla uppstickaren – med en jättelik nyhet. De har nyligen presenterat en helt ny superhybrid.

Bilen går under namnet SP-200 SIN och har otroliga 2 400 hästkrafter vilandes under gaspedalen.

En av de snabbaste

Under förra veckan meddelades det dock andra siffor för allmänheten. PSC Motors nämnde då 1 700 hästar. En siffra som skulle ha gjort SP-200 SIN till en av de snabbaste bilarna på planeten.

Men PSC nöjde sig inte med specifikationerna som tillkännagavs då. Tillverkaren har nu höjt bilens hävdade kraftkapacitet till otroliga 2 400 hästkrafter.

– Ingen behöver 1 000 hästkrafter, så vi gav det mer, säger PSC vd Antonio Calva i ett mejl till Motorauthority.com.

Företaget säger sig ha jobbat med projektet under fem år.

– När det här projektet startades för fem år sedan, ville vi göra något nytt, och något speciellt, säger Calva.

Kraftfulla motorer

Bilen har en Twin-turboladdad 9,0-liters V-8 som arbetar tillsammans med en elektrisk motor. Bensinmotorn sägs kunna uppnå så mycket som 1 650 hästkrafter på egen hand – och  elmotorn lägger på runt 750 hästkrafter. Bilen är också bestyckad med en åtta-växlad dubbelkopplad växellåda, som har fem justerbara körlägen.

Otroliga 2,6 sekunder

Elmotorn är monterad på bakaxeln, och med ett fulladdat batteri i SP-200 SIN kan man kunna köra i 60 miles (ungefär 96 km).

Bilen har ett chassi tillverkat i kolfiber samt aluminium och vikten sägs ligga runt 1 700 kilo.

Bilen acceleration går från stillastående till 60 mp/h (ungefär 96 km/h) på 2,6 sekunder och toppfarten sägs ligga någonstans över 280 mph, enligt bolagets egna beräkningar.

PSC säger att man redan har tagit emot de fem första beställningarna av SP-200 SIN och har för avsikt att starta produktion under 2016.

Om bilen blir verklighet en succé, eller som många andra ”monster-superbilar” slutar i fiasko och konkurs återstår att se.

Följ ämnen i artikeln