Pris: 50-300 kr per liter
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-12-19
du får bromsvätskan du betalar för
Den "vanliga" bromsvätskans förmåga att blanda sig med vatten är en säkerhetsfaktor.
Ty om det skulle komma in vatten i systemet (exempelvis genom ett sprucket påfyllningslock) så ska bromsrören inte kunna blockeras av isproppar. Vattnet ska inte heller kunna bilda ansamlingar som börjar koka redan vid 100 grader.
Nackdelen är att bromsvätskan börjar dra åt sig vatten redan när man öppnat den nya burken där den förvaras.
Denna process fortsätter sedan så länge vätskan finns i bromssystemet. Det sker inte bara i huvudcylinderns vätskebehållare utan också via de gummislangar som finns vid varje hjul. Luftens fuktighet tränger helt enkelt genom gummit och in i vätskan.
Bromsvätskornas kravspecifikationer heter ofta DOT (Department of transportation) och SAE (Society of Automotive Engineers).
Utöver nedanstående standardprodukter finns det även speciella racingbromsvätskor med kokpunkter på mer än 300 grader samt olika mineraloljor till bilar med högtrycksbromsar.
Literpriset varierar
Den som går runt och glor på olika bromsvätskeburkar upptäcker snart att literpriset varierar oerhört. För en DOT4-vätska kan du exempelvis betala allt från en 50-lapp till närmare 300 spänn per liter. Detta beror på att DOT-normerna bara anger de undre gränsvärdena.
Fabrikatet ATE har exempelvis tre olika DOT4-vätskor. Den billigaste måste bytas varje år, den lite dyrare vart annat år och den dyraste vart tredje år. Du får helt enkelt vad du betalar för.
Tabell för bromsvätskor
Bosse Andersson (bildoktorn@aftonbladet.se)