Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Volvo sladdar in i väggen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-27

Släpper sin första laddhybrid om tre år

Den ser ut som en vanlig Volvo V70. Men du laddar den i väggen och kan köra fem mil på elmotorn innan dieseln knattrar igång.

Om tre år börjar Volvo bygga den nya laddhybriden.

Utvecklingen av den nya laddhybridtekniken påbörjades för ett par år sedan och projektet kommer att kosta flera miljarder kronor innan den första bilen rullar av bandet på Torslanda.

Vattenfall gör stolparna

Statliga el-jätten Vattenfall står för infrastrukturen, alltså laddstolpar och laddmöjlighet hemma i vägguttaget och Volvo för tekniken i bilen.

– Vi hade tänkt bygga en konventionell hybrid, alltså utan laddmöjlighet, men vi hoppar över det steget, sa Volvos VD Stephen Odell när projektet presenterades tidigare i somras. Vi börjar direkt med en laddhybrid.

Hemma i vanliga vägguttaget tar det fem timmar att ladda fullt, i en stolpe med trefas knappt halva tiden.

Batterierna är av litium-typ, samma som i mobilen och datorn. En elmotor sitter bak och driver på bakhjulen, bilen är alltså bakhjulsdriven så länge batterierna räcker, det vill säga som mest fem mil.

Dieseln ger extra skjuts

Fram sitter en femcylindrig diesel från Skövde och den går igång när man behöver extra kraft, som vid en omkörning, eller

när batterierna börjar ta slut.

Volvo utvecklar laddhybridtekniken själv, men många komponenter kommer från amerikanska Ford som redan har första generationens hybridteknik i flera modeller.

Köper tekniken från Ford

– Vi har ett avtal att köpa tekniken från Ford som kommer att gälla även om Volvo säljs, säger Stephen Odell.

Kostnaden att bygga en laddhybrid blir minst 50 000 kronor högre än motsvarande dieselmodell och Volvo räknar i första hand med tjänstebilsmarknaden. Sen hänger det på hur mycket staten går in och stöttar.

Följ ämnen i artikeln