Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Bilder: Bilarna världen helst vill glömma

Uppdaterad 2015-02-23 | Publicerad 2014-10-22

MOTORISTA LISTAR: Tidernas 11 största floppar Mercan som välte Fulast någonsin Produktionen upphörde ”Trodde den skulle falla isär”

Ibland är drömmarna och visionerna stora – men resultatet blir inte riktigt som planerat.

Floppar inom bilvärlden finns det gott om.

Motorista listar de elva allra värsta. Kommer du ihåg dem?

”Jag trodde den skulle falla isär”, sa Gunnar Engellau efter att ha provkört klassikern Volvo P1900.

Mercedes A-klass

Året var 1997 och allt var bäddat för succé. Mercedes hade för första gången byggt en modern kompakt bilmodell och A-klass skulle öppna upp för nya kunder och marknader. Men under ett älgtest av Teknikens Värld och Robert Collin hände det som inte fick hända – bilen välte. Till en början förnekade biljätten det faktum att något skulle vara fel, men till slut tvingades de krypa till korset och återkalla bilarna som redan sålts.

I dag kan vi tacka vältningen för den snabba introduktionen av antisladdsystemen, men A-klass levde länge med ett skamfilat rykte.

Smart Fortwo

Ultrakompakt och modernt simpel skulle Smart Fortwo bli en bil för storstäderna. Till en början ansvarade av klockföretaget Swatch för designen och Mercedes stod för bilbyggandet. Swatch hoppade dock snart av och kvar stod Mercedes med Fortwo, en modell som nu utsetts till en av världens mest förlustbringande bilar. Enligt bilanalytikerna på BersteinResearch var förlusterna för varje såld bil hela 44 000 kronor. Och det trots att modellen sålt hyfsat i Sydeuropa. Värre gick det för syskonbilarna Forfour och Roadster som sålde katastrofdåligt och dränerade hela Smart på pengar.

AMC Pacer

Tanken var att AMC Pacer skulle ta bilbyggandet in i en ny era. Ursprungstanken var en revolutionerande modell byggd för urbana stadsmiljöer. En modern utrymmeseffektiv småbil.

Men projektet kom av sig under utvecklingen och vid debuten 1975 var resultatet ett märkligt mellanting mellan futuristisk design och gammeldags teknik. En rejält törstig 3,8-litersmotor gjorde bilen både tung och slö, även om kupén var rymlig och ljus tack vare stora välvda fönsterpartier.

De första åren var försäljningssiffrorna höga, men de dalade snabbt och produktionen upphörde efter bara fem år.

Pontiac Aztek

Aztek var lanserades i början av 2000-talet som en ”sportig äventyrsbil” och blev en av förlagorna till dagens så populära crossover-modeller. Men något gick snett och strax efter debuten utsågs Aztek till ”världens fulaste bil”. Försäljningssiffrorna var katastrofdåliga och produktionen upphörde efter bara fem år.

– När jag såg den för första gången trodde jag det var ett skämt, säger förre GM-chefen Bob Lutz om skapelsen.

Jaguar XJ220

Jaguar XC220 föddes under 1980-talet som ett sidoprojekt för Jaguar-ingenjörer med en idé att återupprepa märkets framgångsrika Le Mans-modeller från 1950-talet. Och fram växte en konceptbil med V12-motor och beräknad toppfart på 350 km/h. Konceptbilen hyllades och plötsligt stod 1 500 presumtiva köpare som ville lägga handpenning på den färdiga produkten. Men när produktionsversionen stod klar några år senare hade de tolv cylindrarna blivit sex och samtidigt som 90-talets finanskris slog till. Intresset dalade och av de 1 500 köparna återstod till slut bara 275 stycken.

Trots den mindre motorn blev XJ220 visserligen världens snabbaste bil med 343 km/h i toppfart och höll under åtta år rekordet på Nürburgrings nordslinga.

Citroën C3 Pluriel

Tanken att skapa en modern och chic variant av klassiska 2CV var god, men resultatet närmast en katastrof. Baserad på vanliga Citroën C3, men med skjutbart sufflettak och avtagbara takbågar, blev Pluriel inte bara dyr utan både omständlig och opraktisk. Det fanns nämligen ingenstans att lägga takbågarna efter de tagits bort.

Tillverkades trots de låga volymerna i sju år mellan 2003 och 2010.

Renault Avantime

Tiden kring millenniumskiftet var en spännande period med massor av framtidstro. En av dem var Renault Avantime – en slags 2+2-sitsig minibuss-coupé designad av Patrik Le Quément. Modellen gick nästan raka vägen från idéstadie via ritbordet till serieproduktion fullproppad med snillrika lösningar och exklusiva material. Men inte heller här gick det riktigt som planerat. Mottagandet var svalt och produktionen upphörde redan efter två år med enorma förluster i bagaget.

Volvo P1900

Det sägs att Volvo P1900 föddes när Volvo-grundaren Assar Gabrielsson var i USA i början av 1950-talet och såg en Chevrolet Corvette för första gången. Genast ville Gabrielsson att Volvo skulle ha något liknande och satte en amerikansk båtfirma uppdraget att utveckla en glasfiberkaross. Samtidigt beordrades ett team i Sverige att bygga chassit och motorn, en B14, hämtades från dåvarande PV. Men som vi alla har märkt blev inte P1900 samma succé som Corvette. Bara 68 exemplar hann tillverkas innan Gabrielssons efterträdare Gunnar Engellau tog bilen på en tur och återvände med de berömda orden ”jag trodde den skulle falla isär” och stoppade genast produktionen, vilket också blev döden för P1900.

Cadillac Allanté

– Låt oss bygga en egen variant av Mercedes SL och Jaguar XJS, tänkte Cadillac och satte igång utvecklingen av den tvåsitsiga cabrioleten Allanté.

För detta ville Cadillac draghjälp av det italienska designhuset Pininfarina som fick uppdraget att designa och tillverka karosserna – samtidigt som delarna under skalet tillverkades i Detroit. Således byggde italienarna karosserna som alla lastades ombord på ombyggda Boeing 747-jumbojets i Turin, 56 karosser åt gången, och flögs de 740 milen till Detroit där bilen färdigställdes. Så höll de på i sju år och tillverkade totalt 21 000 bilar innan någon insåg galenskapen och tryckte på stoppknappen. Och något direkt genomslag som Cadillacs Mercedes SL-utmanare fick inte heller Allanté.

Saab 9-2X

I en tid med vikande försäljningssiffror ville dåvarande ägaren General Motors snabbt få fram fler modeller åt Saab och därmed få upp volymerna. Sagt och gjort. Fram togs både Chevrolet Trailblazer-baserade suven 9-7X som mottogs hyfsat väl i USA, men värre gick det för mindre 9-2X. Baserad på en Subaru Impreza var visserligen köregenskaperna goda och körglädjen hög samtidigt som 9-2X var Saabs första fyrhjulsdrivna modell. Problemet var bara att det inte var någon Saab. Subaru-arvet lyste igenom att för väl, bland annat genom boxermotorn, och modellen floppade katastrofalt. Mycket på grund av att prislappen var betydligt högre än den för en motsvarande Subaru.

Peugeot 1007

Med sina dubbla skjutdörrar må Peugeot 1007 vara den perfekta pensionärsbilen med flexibel inredning. Men någon succé blev det verkligen inte. Vid lanseringen hade Peugeot högt uppskruvade produktionsmål med 130 000 bilar per år, något de redan samma år tvingades skriva ner till 70 000 bilar. Bilen levde i fyra år och produktionen upphörde 2009.

Följ ämnen i artikeln