... och äntligen får Saab fyrhjulsdrift
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-06-26
En ny generation Haldexkoppling får premiär i Saab 9-3 XWD i höst.
En fyrhjulsdrift som förmodligen är bättre än allt som finns på marknaden i dag.
Aftonbladet Bil provkörde – och imponerades.
Äntligen! Och det gäller ingen okänd författare som får Nobelpriset utan att Saab till slut får sätta sin välkända Haldex-bil i produktion.
Aftonbladet avslöjade bilen i våras.
Till dess hade alla trott att fyrhjulsdriften inte skulle komma förrän till nästa 9-3-modell, efter år 2010. Men så upptäckte bilspionen en 9-3 i Lappland, med märkligt snurr på bakhjulen. Och då kunde Saab inte hålla sig.
280 hästar i ”Black Turbo”
När 9-3 Fejslift visas upp för världspressen får journalisterna också prova på den nya XWD, med ”Black Turbo-motorn” på 280 hk som grädde på moset.
Redan för fyra år sedan hade Saab en prototyp med Haldexkoppling, Aftonbladet provkörde konceptbilen 9-3X, och bilen skulle i produktion inom kort.
Men Detroit sa nej. GM-bossarna Rick Wagoner och Bob Lutz ville straffa Trollhättan för dålig koll på ekonomin, och gjorde straffet extra kännbart genom beslutet att dekaltrimma en Subaru Impreza till Saab 9-2X, Saabs första fyrhjulsdrivna bil, och självklart: en total flopp!
Men nu kommer Trollhättan tillbaka med en värstingversion av Haldex som förutom den klassiska gradvisa inkopplingen av bakaxeln också har en lika sofistikerad differentialbroms mellan bakhjulen.
Stabilare i hög fart
Haldex i generation 5 förbättrar dels framkomligheten på grus, gräs, snö och is, dels stabiliteten i hög fart jämfört med dagens Haldexkopplingar. Genom att låsa bakaxeln så att båda bakhjulen tvingas att snurra med samma varvtal blir drivet bättre, bilen är ju alltid minst trehjulsdriven (bara ett av framhjulen kan falla ur), dessutom blir stabiliteten, till exempel vid en undanmanöver som älgtestet, oöverträffat hög. Bilen tar sig mellan konerna utan minsta kast med bakvagnen. Extremt imponerande!
Levereras till jul
9-3 XWD får till en början den nya ”Black Turbo-motorn” på 280 hk. Det är samma V6 som i dag har 255 hk som genom andra chips och turbotryck fått höjd effekt och vridmomentet höjt från 350 till 400 Newtonmeter.
Knappast en ”miljöbil” men efterlängtad, bland annat på den tyska högfartsmarknaden och i USA. Bilen visas officiellt i Frankfurt i höst, leveranser runt jul.
Läs också:
Robert Collin