Citroën gör en retroflört
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-13
Paddan återuppstår i ny tappning
En helt ny serie DS-bilar ska göra märket premium.
Ingen ny ”Padda”, men väl en Mini-utmanare.
Många känner till den så kallade Paddan, Citroëns modell DS som idag är en riktigt klassiker. Nu tar fransmännen upp DS-tråden igen, men det handlar inte om att göra en retromodell av Paddan.
Istället tänker Citroën utmana premiummärkena med en ny produktlinje som bär det klassiska namnet. Först ut är konceptbilen DS3, en bil misstänkt lik Mini och det är givetvis ingen slump.
Statushöjare
DS är det namn som starkast förknippas med Citroën, och när den klassiska DS-modellen såg världens ljus 1955 höjdes märkets status markant.
Tanken är nu att nya DS-bilarna, som ska bli tre till antalet, ska göra samma sak, cirka 55 år senare.
Efter DS3 som visas i Genève kommer DS4 och DS5 som ska nischa Citroën i premiumklassen. Den tänkta köparen är en person som eftersträvar körglädje, hög komfort och en elegant statusbil med design som sticker ut. De två senare behöver man nog knappast betvivla.
Kvalitet - men inte till överpris
DS-serien innebär att Citroën breddar sin bilflotta. Vad bilarna kommer att kosta är inte bestämt ännu, men priset blir högre än för Citroëns ordinarie modeller i C-serien. Samtidigt blir DS-bilarna inte lika dyra som konkurrenterna i premiumklassen.
– Vi tänker inte efterlikna de traditionella premiummärkena. Med DS riktar vi in oss på den som vill ha en statusbil, men den behöver inte kosta en förmögenhet, säger Citroëns produktchef Vincent Besson.
90-årig tradition
Att man valde att presentera första DS3-konceptet den 5 februari var naturligt eftersom det var grundaren André Citroëns födelsedag. Just i år är det dessutom 90 år sedan Citroën började sin serietillverkning av bilar.
Citroën kommer inte bara att lansera DS-modellerna under de närmaste åren. Totalt ska sex nya bilar lanseras på tre år, däribland en ny C3. Man poängterar också att när nya modeller lanseras ska de erbjuda påtaglig förnyelse. Det kommer inte bara att handla om kosmetika.