Saab 9-5 – säkrast i världen
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-07
Trollhättemjukisen: Trygg med toppbetyg
Saab 9-5 har gjort sig känd som en mjukis – med god fart.
Här finns potential och lätt-trimmade motorer.
Dessutom god komfort och härliga framstolar.
9-5 har fått ett bra betyg hos olika testinrättningar, ofta till och med bättre än Volvo V70.
Faktum är att de flesta Saab-ägare är mycket nöjda med sin bil.
Finns det då inga fel på 9-5?
Naturligtvis finns det en del fel, men de flesta barnsjukdomar upptäcktes under bilens första levnadsår och de åtgärdades snabbt av Saab.
Exempelvis byttes en del växellådor ut sedan man funnit att ettan och backen kärvade i dessa. Råkar man på en bil som fortfarande lider av denna åkomma bör man titta på ett annat exemplar, det finns gott om valmöjligheter.
Andra svaga punkter är informations-displayen på instrumentbrädan (SID) som kan slockna och ”tändkassetten”, enheten med individuella tändspolar som styrs av Trionic, Saabs motorstyrsystem.
Många 9-5-ägare har tvingats byta tändkassetten. För begagnade bilar gäller att om bilen är äldre än fem år, eller rullat mer än 15?000 mil, får ägaren stå för halva materialkostnaden. På nyare bilar står Saab för fiolerna.
Hög kvalitet
Förutom de nämnda felen håller Saab 9-5 hög kvalitet. Även hårt körda tjänstebilar tycks hålla ihop bra.
Detta tycker Bilprovningen som klassade 9-5 som den mest felfria bilen i sin kategori 2003.
Men därefter har det hänt en del.
Trygg-Hansa uppgav för två år sedan att 37 av 1 000 Saab-bilar drabbades av maskinskador, genomsnittet är fem av tusen. Och när Trygg vägrade ersätta skadorna fick Saab krypa till korset och erkänna felet, dålig vevhusventilation.
Saab lovade fixa felet utan kostnad – kolla därför noga om den bil du tänker köpa är en redan åtgärdad bil. Hör med Saab, de vet.
Förarmiljön är det bästa med bilen enligt många ägare. När man sitter bakom ratten är det lätt att förstå.
Stolarna ger även långa personer gott stöd för rygg och lår och kupén erbjuder ett generöst utrymme.
Saab sålde knappt 85?000 ”niefemmor” under åren 1998–2003. Mest populär har 9-5 2,0t med 150-hästaren varit. Den har i stor utsträckning sålts som tjänstebil ihop med diverse utrustningspaket.
Lite mer ovanliga på våra vägar är högprestandamodellen Aero och 9-5 2,3t, medan dieselversionerna och V6-modellen är rent av sällsynt förekommande.
Fördelningen mellan kombi och fyradörrars sedan är ungefär 70/30 enligt Saab. I kombilandet Sverige är kombiversionen den mest eftertraktade även på begagnatmarknaden.
Det gör sedan-versionen till ett prismässigt intressant alternativ.
Ingen kombitradition
Ser man till Saabs historia kan märket inte stoltsera med någon kombitradition. Mellan första kombin Saab 95 och den moderna bilen Saab 9-5 skiljer det 40 år.
Nu verkar Saab ha dragit lärdom av misstaget och numera finns som bekant även Saab 9-3 som kombi.
Den höga säkerheten har länge varit ett säljargument
Kolla bilen hos en Saab-verkstad om du är osäkersom Saab använt flitigt. Saab 9-5 fick också högsta betyget, fem stjärnor, i senaste Euro Ncap-testet. Dessutom utsågs 9-5 till den säkraste bilen i Folksams undersökning av verkliga olyckor 2003.
Alla årsmodeller har Saabs aktiva nackskydd, SAHR, som motverkar pisksnärtskador. Men antisladd kom inte förrän 2002 och är inte standard i alla modeller. Kolla detta före köp.
Precis som man bör kolla servicebok och alla Bilprovningsprotokoll. Där står det också om bilen fått Saabs trimbox – att höja effekten har varit (och är) populärt tack vare turbomotorn.
Har bilen trimmats utanför Saabs egen serviceverkstad står dock inget i serviceboken. Och därmed har sannolikt inte heller bilen omregistrerats vilket lagen kräver. Detta är en av de fällor man kan ramla i – kolla därför bilen hos en Saab-verkstad om du är osäker.
Omdömen
Motoralternativ
Modellhistorik
Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)