Småbilar som ännu är vad de heter
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-05-14
De växer på alla ledder – på höjden, längden och bredden. Det som kallas för en småbil idag skulle ha bedömts som en mellanklassbil för 15 år sedan.
I dag är den lilla bilen långt ifrån en spartansk transportör. Trenden att utrusta sin småbil som om den vore en lyxbil syns tydligast i småbilslandet nummer ett, Italien. Där är man helrätt med en Prada-version av Lancia Ypsilon, med sportratt i läder, navigation – och tvåzoners klimatanläggning.
Utvecklingen har definitivt gått framåt i storleksklassen. Mycket till det bättre ska sägas – krocksäkerheten är ofantligt mycket bättre i dagens småbilar.
Och det är inte längre en pina att åka på längre utflykter.
Fast priserna har stigit, vilket känns surt för den som inte bett om de prunkande finesserna.
Tacknämligt nog finns det faktiskt lätthanterliga och praktiska bilar som inte gör anspråk på att vara något annat än smidiga transportörer. Men hur länge? Kommande Clio, Peugeot 207 och VW Polo blir sannolikt större än nuvarande modeller.
Polo brås förresten på storebror Golf och blir inte mycket sämre av att vara storleken mindre. Vill man ha något ännu mindre finns VW Lupo och syskonbilen Seat Arosa. Den senare är en äkta prispressare.
Medan Peugeot 206 fortfarande rider på viss hippfaktor vinner Nissan Micra bara lika stor popularitet bland pizzabuden, som kan skryta med tusentals mil i hårt rallytempo utan ett enda fel.
Titta även på Mitsubishi Colt som är långt ifrån någon partyprisse, men väl snål och pålitlig.
Betydligt bättre än sitt rykte är även Opel Corsa som kom i en betydligt bättre version för fem år sedan.
Eller minsta Forden Ka – både till storlek och design snart ett minne blott.
Tre bra alternativ i småbilsklassen
David Lilja (bil@aftonbladet.se)