Hur kan det bli polisens fel?
Få se nu om jag förstått er rätt: Motorcyklisten som omkom när han körde in i en vägbom...
• var utan körkort.
• skjutsade en minderårig.
• körde mot rött på Sveavägen.
• stannade inte vid en fartkontroll.
• körde (självmant) i över 200 km/tim under flera mils körning runt Sveriges största stad.
• riskerade vid flera tillfällen
andras liv.
• riskerade hela tiden sin minder-åriga passagerares liv.
• riskerade hela tiden sitt eget liv.
Detta för att undkomma en olovlig körning samt en rödljuskörning.
Och då skriver Aftonbladet, på fullaste allvar, att det är polisens fel?!
Jag vet inte hur ni är funtade, men ta ett glas vatten och tänk efter ett varv till... Michael Sjögren
SVAR: Vad ska jag säga? Mer än att jag håller med om allt du skriver. Klart att ingen ska köra rejshoj i över 200 km/tim bland trafikanter som ligger i 70.
Att bli upprörd över att polisen intresserar sig för fenomenet
är kanske att ta i.
Du verkar överkänslig
Jag har lagt märke till att du ofta klagar på bilarnas komfort, buller och stötighet, medan dina kolleger på andra biltidningar sällan tar upp problemet.
Är du överkänslig eller har kollegerna missat något? Jag har själv kört både Seat och Skoda utan att störas av dålig komfort.
Eric Östman
SVAR: Lustigt att du skriver just nu, för i den här tidningen går jag hårt åt två bilar som är bullriga så det förslår. VW Passat och Hyundai Genesis.
Komfort är inte så manligt som körglädje, acceleration och toppfart. Mjuka värden har en tendens att tonas ner i manliga tidningar. Men jag menar att komforten är något man måste dras med under hela resan, alla dagar, bilens livslängd.
Kia kommer från Korea
Jag vill be dig rätta till en sak i Kia Ceed-testet på nätet. Kia är inte
japansk utan koreansk. Det är också en av anledningarna till det låga priset. Pinsamt fel för en bil-journalist, måste jag säga. Tomas Carlsson
SVAR: Pinsamt så det förslår. Jag skrev fel, och sen var det ingen som upptäckte eländet. Men nu är det rättat.
Märklig däckmärkning
Det är krav på att sommardäcken ska ha en hastighetsklassning som motsvarar bilens toppfart. Men vinterdäck kan ha en lägre hastighet.
Då undrar jag: Om man kör med vinterdäck på sommaren, då kan man alltså köra med ett Q-märkt däck som klarar 160 även om bilen är en snabb sportbil? Daniel Nygren
SVAR: Just det. Just så är det.
Kan jag spara bensin?
Hej, jag är pensionär i Piteå och blev tipsad på en bränslebesparare som heter King Fuel Saver men jag är tveksam till om den håller vad den lovar, två deciliter bränslebesparing per mil och dessutom upp till 12 hk starkare motor. Har du testat? Vad tror du?
Kaj Öström, Öjebyn
SVAR: Bluff från början till slut. Om en sådan där veckad plåtbit som kostar 50 öre att tillverka (men som skojarna tar en tusenlapp för) skulle sänka förbrukningen med sensationella 2 deciliter per mil, så skulle den vara standard på varje fordon och farkost med förbränningsmotor. Plus alla gräsklippare, motorsågar och vad du vill. Bluff, köp inte. Spring därifrån så fort du kan.
Idiotiska fartgränser
Rakt på sak i sommarvärmen: var är kommentarerna kring den tidigare så omhuldade nollvisionen? Antalet döda i trafiken har ökat med nästan 30 procent. Det är ju inte helt oväntat och en spark i arslet på de som förespråkade stressande 80-vägar där man utan problem kan köra i 90 förr.
Jag trodde direkt att lägre hastigheterna skulle leda till fler döda för att irriterande låga hastigheter stressar upp bilförare och då är det lätt att ta dåliga beslut. Till exempel omkörningar du kanske inte hade gjort om bilen framför körde i 90. Och sedan hör ju till saken att om man kör i 80 så känner man sig falskt säkrare än om man kör i 90 och då ökar risken i och med det; man kör sämre och utan koncentration.
I Borås tar idiotin priset, motor-vägen genom staden har tidigare varit 90-väg men nu är det 70.
Motivering var att besökande skall hinna se staden. Patetiskt.
Christo Kolander
SVAR: Du har förstås helt rätt, minskningen av antalet döda var en slump, och möjligen en följd av dåliga tider och lite lägre trafiktäthet. Nu ökar trafiken, och då ökar olyckorna.
Dödsolyckor trots kameror
Så kom nyheterna om att antalet dödsolyckor ökar i trafiken. Detta är ju otroligt konstigt med tanke på alla nya fartkameror som satts upp. Kameror som enligt alla trafikexperter skulle utföra mirakel, rädda liv och minska antalet dödsolyckor. De som tänkte den tanken måste ju ha tänkt alldeles enormt mycket fel. Eller?
Göran Lundbom
SVAR: Kamerorna sänker hastigheten till en bra bit under hastighetsgränsen, för att bilisterna är rädda, och de gör att förarna skärper sig en stund, därför minskar olyckorna just vid kamerorna. Men sen, sen är det som vanligt.
Varför avgår Maud nu?
Fortsätt gräva om Saab. Kör på så mycket det går. Regeringen förtjänar inget förtroende om de ljuger eller har en dold agenda. Kanske vill GM ha tillbaka fabriken? Varför avgår Maud just nu?
Anders Pettersson
Medierna har svikit oss
En IB-affär! Det här är horribelt och det är mer än skandalöst att svenska medier inte uppmärksammar det mer! Det här fäller regering för min del som alltid röstat höger. Aldrig mer. Verkligen aldrig mer! Medierna och regeringen har svikit svenska
folket. Titti Axén Sonesson
SVAR: Dolda agendor är alltid svåra att spåra upp. Ofta för att de är så osannolika och liknar konspirationsteorier. Och jag kan inte ens gissa vilken agenda regeringen har. Vill de bli av med industrin rent allmänt? Eller bilindustrin i synnerhet? Tror Borg verkligen att vi är på väg från industrisamhället och in i tjänstesamhället? Vill moderaterna bli av med starka fackförbund? Eller är de rysshatare? Eller bara allmänt okunniga? Jag vet inte. Men jag håller med, vi journalister har inte gjort jobbet ordentligt.
Vinetanol inte miljösmart
Jag har köpt en ny bil, en Volkswagen Variant 2011 TSI MultiFuel 160 hk Twincharger. Nu undrar jag vilket som är mest ekonomiskt, att köra på bensin 95 oktan eller E85? Tappar bilen kraft när jag tankar E85? Sista frågan är vad det är för fördelar att både ha turbo och kompressor? Klaus Schoenhoff
SVAR: Tanken är att kompressorn, som drivs med en rem, går i gång direkt när du trampar på gasen och motorvarvet ökar. Turbon, som drivs med avgaserna, har en viss fördröjning och kommer i gång lite senare, och då kopplas kompressorn bort. Båda två utnyttjas för att pressa in mer bränsle-luft-blandning i motorn. Ett dyrt men mycket elegant system.
Nu när den mesta etanolen är europeisk vinetanol kan man helt bortse från den eventuella miljövinsten som gjordes med den brasilianska sockerrörsetanolen. Vinetanolens bakgrund är sorglig. Först får franska, italienska och andra sydeuropeiska vinbönder EU-bidrag för att odla vindruvor. Sen visar det sig att det blev för mycket vindruvor, och för mycket vin. Samma visa varje år. Vinöverskottet brukar ligga runt 30 procent.
Då får bönderna ännu mer EU-bidrag så att de kan bränna vinet till sprit, som av ”miljöskäl” blandas i bensinen. All låginblandad etanol, som vi haft i 95-oktanig bensin i mer än tio år nu, kommer från skattesubventionerad etanol. Numera är även etanolen i E85 av samma ursprung.
Tanka det som för tillfället ger lägsta milkostnaden.
Elbilen fungerar bara i storstäderna med många laddstationer. Alla vi andra som bor på landet kommer inte inom överskådlig tid att använda eller skaffa en elbil med sin korta räckvidd och med problem med batterier som måste bytas med jämna mellanrum, ja det är ju också miljöförstöring som heter duga.
Som det ser ut nu är etanolen det bästa miljöalternativet.
Gary Wold
SVAR: Jag håller med dig om elbilarna, men etanolen kommer numera mest från överskottsvin i södra Europa och har en CO2-faktor på upp emot 130 procent! Alltså 30 procent MER CO2 än om du kör på ett fossilt bränsle. Det är ju knappast miljösmart.
Förare fulla - av ilska
Du har rätt om all ilska i trafiken, folk har problem. Jag körde förbi ett dagis nu på semestern och höll 30 km i timmen. Sen blev det 50 igen utan att jag såg skylten. Bilisten bakom började signalera, frenetiskt viftande med ena armen. Jag förstod budskapet och ökade farten upp mot 50 km. Men han kör upp jämsides med mig, för att jag riktigt ska förstå. Mitt misstag gjorde att han förlorade ett par sekunder, men det räckte för att väcka hans ilska.
Claes Carlsson
Nog har man upplevt en hel del vägilska men det värsta var nog en herre i stor, svart, ny och riktigt fet BMW som skulle preja sig in i en rondell rakt framför mig när jag
redan låg i rondellen. Jag trodde knappt mina ögon. Vi stannade med en centimeter till godo. När jag gjorde honom uppmärksam på att jag hade företräde i rondellen,
skulle han ut och slåss. Jag körde därifrån så klart. Roger Fahlström
Jag tror precis som du, bilen är ett rullande revir och att försvara reviret är en uråldrig instinkt. Per Ivarsson