Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Rykte: Så blir nya Audi R8

Publicerad 2014-10-15

Nya Audi R8 kommer nästa år.

Första generationen tog världen med häpnad – och nu  storsatsar Audi för att göra likadant igen.

Det hemliga framgångsreceptet stavas Lamborghini.

När den nuvarande generationen Audi R8 lanserades 2006 var det första gången Audi byggde en riktig supersportbil. Ingen visste riktigt vad som väntade, men när bilen väl presenterades väntade en bejublad entré. Och nu vill Audi återupprepa framgången.

Nästa år lanseras en helt ny generation super-R8 som visserligen kommer följa den vanliga förvandlingen och bli snabbare, starkare och lättare – men ett djupt samarbete med Lamborghini ska också göra den betydligt vassare.

Hybridteknik från Lamborghini

Enligt uppgifter till brittiska Car ska R8 dela hybridtekniken med nyligen visade Lamborghini Asterion, vilket innebär 910 kombinerade hästkrafter ur en V10-motor och tre elmotorer.

– Vi har möjlighet att göra R8 till en laddhybrid, säger utvecklingschefen Ulrich Hackenberg till Car.

– Lamborghini Asterion visar att det är möjligt – och den bilen använder samma plattform som R8. Vi kommer se betydligt fler högeffektiva högprestandabilar – och för att överleva i framtiden måste de möta kolfoxioidkraven.

Helt eldriven

Förutom med laddhybrid-versionen kommer nästa R8 också komma i rent eldrivet utförande, likt nuvarande konceptbilen R8 e-tron, enligt uppgifter till Autoexpress.co.uk. Med den fossila motorn ersatt av elmotorer och batteripaket siktar utvecklingsavdelningen på 400 kilometers räckvidd, men naturligtvis med bibehållen sportbilprestanda.

Toppversion i RS-namnet

Men det kommer inte bara vara elmotorer i nya R8. Enligt brittiska Topgear finns en extra snabb RS-modell i görningen, något som skulle göra nu fyrhjulsdrivna R8 till enbart bakhjulsdriven.

– Jag måste erkänna att vi diskuterar det. Vi är alltid öppna för nya idéer och den här saken är väldigt intressant för oss, säger chefen för sportavdelningen Quattro GmbH Heinz Hollenweger till Topgear.

Och naturligtvis kommer det även att finnas ”vanliga” motorer. Instegsmotorn blir en uppdaterad version av V8:an som sitter i den nuvarande modellen och ett steg upp kommer en vässad V10-motor att finnas. V10:an i Lamborghini Asterion har 610 hästkrafter, vilket talar ett tydligt språk för effekten även i R8.

Det talas till och med om dieseldriven V8, med teknik från Audis mycket framgångsrika Le Mans-bilar.

Vi kan inte annat än se fram emot debuten. Produktionen påstås starta i mitten av nästa år tätt följt av en taklös Spyder-version.