Ikonen är förädlad
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-11
Porsche 911 Carrera drar förfiningen till dess spets
Kan en Porsche 911 verkligen bli bättre?
Svaret kom för en dryg månad sedan med den här bilen; nya Porsche 911 Carrera.
Skillnaden för den oinvigde kan te sig försumbar men för kännaren är nya 911 en i många stycken fullständigt ny bil. Profilen är densamma men formen är ny, motorn är i många stycken ny och det mesta i
inredningen är helt nytt.
Porsche, om någon biltillverkare, ägnar sig åt förädling i ordets egentliga betydelse. Konceptet har varit ograverat i ett halvt sekel men alla detaljer genomgår en utveckling som förefaller ändlös. Och tidens tand verkar inte bita på 911 som med rätta kan kallas ikonen i sportbilsvärlden.
Nya 911 Carrera är brutal, snabb, hetsig med en förfining, en finess som vi inte tidigare skådat. Och i dag tar Porsches ingenjörer ofta
elektroniken till hjälp – nya 911 har aktiva stötdämpare, adaptiva sportstolar och variabel utväxling av
styrningen.
Ett nytt tillbehör gör också entré med nya 911 Carrera: Ett stoppur, placerat centralt på instrumentpanelen. Pris: 8 600 kronor.
Det är alltså bilen som mäter tiden.
Inte tvärtom.
Fler drömbilar:
Porsche 911 Carrera S
Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)