Nu slåss alla om att vara snålast
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-10-01
Efter bilkrisen: eldrift och snålmotorer hett på mässan
Finanskrisen är glömd. Biltillverkarna som för ett år sedan sa upp personal, la ner fabriker och skrotade planerade modeller har rest sig som fågeln Fenix.
Bilsalongen i Paris, glittrar som vanligt med bensprattel och högljudd musik. Och massor av nya modeller.
Pressen släpptes in i går och till helgen öppnas portarna för vanligt folk. Bilarna på mässan har en sak gemensamt: De är snåla och miljövänliga. Snåla dieslar. Snåla hybrider, ännu snålare laddhybrider och alldeles rena elbilar. Plus, för det får aldrig bli tråkigt på en bilmässa, läckra supersportbilar. Snåla, de också.
Elbilarna som på tidigare mässor alltid kändes långt från produktion är plötsligt på riktigt. Nu handlar det om 2011 och 2012. Elbilen väntar runt hörnet.
Att elbilarna i större delen av världen ska laddas med el från kolkraftverk pratas det inte så mycket om. Och inte om att de kostar minst tre gånger så mycket som motsvarande bil med förbränningsmotor. Eller att en snabbladdstolpe kostar en miljon kronor. För elbilen är gud.
Men om elbilen är gud så är etanolbilen död. Sten död. Och som ett realistiskt alternativ till kortdistans-elbilen lever dieseln upp med allt snålare motorer. Nu pratar vi om tre - fyra deciliter milen, och mindre om dieselmotorn kompletteras med elektriska hjälpmotorer.
Jacoby
Nye Volvochefen Stefan Jacoby hann bara vara på jobbet sex veckor innan han träffade världspressen på salongen i Paris. Ekonomijournalister och biljournalister från alla länder var där, och alla ville veta samma sak: Hur ska han utveckla Volvo?
– Volvo måste tillbaka till sina rötter, inte spreta åt alla håll, sa han. Produktionen ska upp mot 800 000 bilar om tio år, den största ökningen ligger i Kina, men även i USA och Europa måste försäljningen upp.
– En ny XC90 är under utveckling. Nej, modellen ska INTE läggas ner!
– Det finns inga synergier att göra mellan Volvo och Geely. Hur skulle man kunna samordna tillverkningen mellan Volvo som bygger lyxbilar och Geely som bygger extremt enkla bilar, svarar Jacoby och skyndar till en tv-intervju med CNN.