Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Test: Så bra är Renault Talisman Sport Tourer

Uppdaterad 2016-06-14 | Publicerad 2016-06-02

Vi har provkört den franska utmanaren i tjänstebilsklassen

Ett intressant alternativ som ska stångas om tjänstebilskunderna.

Nya Renault Talisman är en bra utmanare med många rätt.

Men räcker det hela vägen i konkurrens med Volvo och VW?

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Det är ett tag sedan Renault hade en utmanare i storbilsklassen, detta efter att Laguna stämplade ut och lämnade landet. Men nu har svenska frankofiler ett nytt alternativ till det tyska och svenska i form av Renault Talisman Sports Tourer. En kombi som ska ta fighten mot Passat och V70. Så hur bra är den?

Stilig fransos

Utseendemässigt ser det hela elegant ut och Renaults nya designspråk sitter väl på en bil av den här storleken. Även invändigt är det stiligt och ger absolut inte ett billigt intryck. Nu ska det förvisso sägas att den bil vi provkörde var topp-dieseln i utförandet ”Intense”, så de flesta tillvalen var ikryssade och prislappen ligger runt 370 000 kr.

Fyrhjusstyrningen är härlig

När det kommer till unika finesser har Renault petat ner sin fyrhjuslsstyrning ”4Control” i Talisman. Denna kommer förvisso på tillvalslistan och endast till högsta utrustningsnivån, men det gör att bilen känns smidig i låga hastigheter och väldigt följsam när det går lite snabbare. För att ge en liknelse: när man ska runda refuger eller pelare i garage – känns det som någon puttar ”ut” rumpan. På motorvägen är känslan inte lika direkt, där blir det mer en ”glidande” upplevelse. Mycket angenämt är det dock i båda fallen och för den nervöse stadsbilisten är det en finess som det inte är fel att kryssa i i tillvalslistan.

4Control-systemet innehåller även adaptiva stötdämpare som via olika körprogram ska ge bilen olika karaktär. Rent sakligt  innebär det att styrning, gasrespons, dämpning och växellådans beteende ändras.

Angenäm körning, men irriterande brister

Kombinationen av en 160-hästarsdiesel, sexstegad automatlåda och ovan nämnda 4C-system är inte dåligt. Bilen är trygg och angenäm att framföra både i staden och på långa landsvägsturer. Visst går det att slå in läget ”Dynamic” och testa lite accelerationslekar eller inspirerad körning, men det kan inte sägas vara bilens paradgren.

Talismanen vi kör har autobroms, adaptiv farthållare, filbytesvarnare och head-up display. Men även om det på pappret står ungefär samma sak som hos andra märken – är resultatet inte detsamma. Just den adaptiva farthållaren har lite svårt att anpassa sig och känns ryckig när det är lite mer brokig trafik.

Att farthållaren fungerar först vid 50 km/h och uppåt gör att den hamnar i skugga av de bilar som har en assistent som går ner till krypfart (ex Passat). En annan irriterande detalj är det stämningsljus som envisas med att lysa i olika färger i kupén [UPPDATERAT: Renault har uppmärksammat nederstående att den går att stänga av – det var bara ett handhavandefel].

Renault mot Volvo och VW

Och sedan kommer den intressanta jämförelsen.

Renault hoppas att deras Talisman ska kunna locka tjänstebilsförare och det innebär att de kommer att mätas mot giganterna VW Passat och Volvo V70/V90. Så hur väl står sig fransosen? Den förstnämnda knep ju titeln som årets bil i fjol och den sistnämnda förutspås bli lika framgångsrik som gamla V70.

Utrymmesmässigt ligger bilen bra till med rejält tilltaget bagageutrymme samt plats för tre vuxna i baksätet. När det gäller köregenskaperna är Talisman bekväm och trygg – 160-hästarsdieseln gör sitt jobb väl och under en veckas blandad körning hamnade förbrukningen på 0,55 l/mil. På teknik- och säkerhetssidan hamnar man dock efter. Passatens batteri av finesser är svårslaget och nya V90 är mil före i den här grenen.

Sett till instegsmodellen av Talisman ligger priset en bra bit under Passat och Volvo V90. Men när man kommer upp på jämförbara motor/utrustningsversioner – är skillnaden inte lika stor.

Volkswagens ”tjänstebilsversion” har ungefär samma pris som den bil vi testade – men en kraftigare motor samt tillägg som fyrhjulsdrift och dragkrok.

När det gäller V90 är instegspriset för D3-versionen med 150 hästar 319 000 kronor och Volvo har även en attraktiv tjänstebilsversion för de som har något större ekonomiskt utrymme. En prispress som kommer göra det otroligt tufft för konkurrenterna i jakten på den svenska nationalikonen.

Så det hela sammantaget. Renault Talisman är en intressant utmanare som absolut inte är dålig och skulle säkerligen kunna knipa en och annan som vill ha något annorlunda. Hade bilen lanserats i fjol hade den nog haft enklare – för i år lär nya V90 vara det nya ”alla” vill ha.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln